Naast de toekenning van het nieuwe bandencontract 2025-2027 in het WRC aan Hankook Tyres ( dat u hier al kon lezen ) werden er vandaag nog enkele belangrijke wijzigingen aangekondigd:

  • Sinterklaas was Andreas Mikkelsen precies goedgezind want naast de aankondiging van zijn nieuwe contract bij Hyundai stemde de WMSC vandaag ook zijn (veiligheids)voorstel van enkele wegen terug (na de eerste ochtend van de CER toen bijna alle WRC2 in het decor gingen waaronder Rossel, Gryazin en Andreas zelf) om ook in WRC2 voor tarmacrally’s safety crews te mogen inschakelen. Dit voorstel werd vandaag gelukkig goedgekeurd en zou de WRC2-teams toch heel wat bijkomende weg-info moeten geven die het veiliger zou moeten maken.
  • Er was gisteren al de oprichting aangekondigd van een nieuwe werkgroep voor het WRC dat deze tak van de autosport een nieuwe toekomst moet bezorgen. Onder leiding van 2 grote namen uit de rallywereld – nml David Richards en Robert Reid – moet deze structuur een nieuwe en hoopgevende toekomst uittekenen van de WRC en de rallysport in het algemeen.
  • Zoals ook hier al te lezen in een vorig artikel wordt het puntensysteem in het WRC effectief ook hervormd om de rally’s zelf spannender en zeker ook voor piloten en publiek attractiever te maken. Zo moet iedere dag én zeker de zondag boeiend(er) worden door dit nieuwe puntensysteem ( details zullen later volgen ).
  • Om de kosten wat terug te dringen, zijn drie nieuwe hybride-units per jaar ( 2025 en 2026 ) en per auto toegestaan waarmee effectief punten kunnen gescoord worden in plaats van 9 units momenteel.
  • Tijdens de shakedown moeten de P1-rijders minstens twee keer de proef afrijden. De derde run is gereserveerd voor de promotionele acties met een VIP aan boord van deze Rally1. Nu moest daarvoor telkens een afwijking werden aangevraagd.
  • Een andere startorde op vrijdag – waardoor de leider van het kampioenschap wordt bestraft met het “schoonmaken” van de weg voornamelijk bij gravelrally’s. Eindelijk zou ik zeggen, want dit was al een heikel punt toen Ogier nog voor VW Motorsport reed. ,

Het volledige FIA-verslag vind je hier.

Tot zover de sportieve regels ( zie hierboven ) of de FIA Sporting Regulations maar daarnaast zijn er ook Technische regels 2024 ( FIA Technical Regulations ) gewijzigd die u hieronder kunt lezen. Voor de techneuten …. Art. 262 van bijlage J. Dit document introduceerde een aantal belangrijke wijzigingen in 2024 voor de Rally1- auto’s. Sommige daarvan hebben impact op de prestaties.

Een 4 tal grote wijzigingen vallen hierbij op:

  • De “snorkels” zijn terug …. De meest opvallende wijziging is de introductie van snorkels in Rally1-auto’s, maar ook in Rally3-, Rally4- en Rally5-auto’s. Tot nu toe waren ze alleen toegestaan voor Rally2-auto’s, sinds 2021, toen de regelgeving weken vóór de terugkeer van de Safari Rally op de WRC-kalender werd gewijzigd.
  • De tweede wijziging die in 2024 wordt geïntroduceerd voor Rally1-auto’s met een zekere impact op de aerodynamica, is de introductie van uitsparingen in de vlakke vloer. Het doel is om de bescherming van ophangingsonderdelen te verbeteren door de introductie van aanvullende beschermingen. Maar deze beschermingen, die de ophangingselementen bedekken, zullen ze verbergen voor de luchtstroom die onder de auto stroomt. Het resultaat is dat de lucht sneller stroomt en de druk onder de auto afneemt, waardoor de lift afneemt en mogelijk wat extra neerwaartse kracht ontstaat, omdat de druk over de auto hetzelfde blijft.
  • De regelgeving voor 2024 specificeert dat het aantal radiatoren voor de koeling van de hybride-unitbatterijen onbeperkt is. In de vorige versies van het document werd de radiator in het enkelvoud vermeld. Ook specificeert de nieuwe regelgeving dat het aantal ventilatoren voor accu-, elektrische motor- en inverterkoeling onbeperkt is, terwijl dit in eerdere versies niet gespecificeerd was (maar er in het meervoud naar verwezen werd). Samenvattend kan de koelcapaciteit worden vergroot door het gebruik van extra radiatoren en ventilatoren.
  • Andere wijzigingen niet aero gerelateerd:
    • de locatie van de kleppen en leidingen voor het brandstofcelventilatieapparaat is gedefinieerd
    • de criteria voor de bescherming van de achterkant van de behuizing van het WRC-hybridesysteem zijn vastgelegd
    • het gebruik van composiet is toegestaan ​​ter bescherming van het hybride systeem
    • de stuurbekrachtiging operationeel moet zijn wanneer de auto volledig elektrisch wordt gebruikt, zal vanaf 1 oktober 2024 verplicht zijn, zoals tot nu toe in de meeste gevallen niet het geval was, waardoor bestuurders gedwongen werden/worden zonder stuurbekrachtiging te rijden.
    • alle rallywagens moeten uitgerust zijn met 2 brandblussers (tot nu toe was de tweede optioneel).

Samenvattend zullen/kunnen er in 2024 verschillende wijzigingen worden doorgevoerd, in een jaar waarin teams recht zullen hebben tot slechts 2 chassisjokers en 2 motorjokers. Hoewel het niet de bedoeling is dat snorkels een joker kosten (vanwege het punctuele gebruik ervan), zullen de meeste andere aanpassingen dat wel vereisen, waardoor teams gedwongen worden om prioritaire keuzes te maken welke aanpassingen ze willen laten homologeren in 2024.

Bron FIA