De FIA ​​Junior ERC-kampioen van 2024 krijgt een gouden kans om zijn talent op mondiaal niveau te demonstreren in het WRC-kampioenschap 2025.

Wie in 2024 als beste uit de bus komt in de door Hankook uitgeruste Rally4- of Rally5-wagens, zal volgend jaar een seizoen in het FIA Junior WRC-kampioenschap veiligstellen. Het JWRC bestaat uit vijf evenementen op wereldniveau, waarbij alle teams strijden in identieke Ford Fiesta Rally3’s, gerund door M-Sport Polen, waarbij gebruik wordt gemaakt van Hankook-banden vanaf het seizoen 2025. De Junior ERC-kampioen 2024 die de titel pakt met een Ford Fiesta Rally4, zal hij ook een cursus volgen aan de wereldberoemde John Haugland Winter Rally School in Noorwegen.

Iain Campbell, de ERC-kampioenschapsmanager: “Het Junior ERC gaat niet alleen over het geven van kansen aan jonge talenten om te leren en zich te ontwikkelen in een zeer competitieve omgeving. Maar het gaat ook om het bieden van een duidelijke stimulans om überhaupt voor het Junior ERC te kiezen en de Junior WRC-prijs is daar en nog veel meer. We zijn erg blij om samen te werken met de FIA, M-Sport Polen en Hankook om deze fantastische carrièreboost te kunnen aanbieden.”

M-Sport Poland-directeur Maciej Woda: “Het is heel uniek in de rallywereld dat je iets wint waarmee je een stap verder kunt komen in je carrière, maar de Junior ERC-prijs geeft je die kans. In 2023 hadden we Laurent Pellier die in 2022 de Junior ERC won en meteen zeer competitief was in het JWRC, ondanks dat hij geen ervaring had met de Fiesta Rally3. De prijs is een geweldige kans voor een jonge piloot.”

Norbert Maior, die zich voorbereidt om het Junior WRC-kampioenschap van dit jaar aan te vatten als zijn prijs voor het winnen van de Junior ERC-titel van 2023 samen met zijn co en zus Francesca Maior: “Het is ongelooflijk, een droom zeker. Het is een ongelooflijke kans die we hebben.”

Het Junior ERC-kampioenschap 2024, dat wordt gepromoot door WRC Promoter GmbH, wordt betwist over zes evenementen. De volledige kalender vindt je hier onder.

Piloten die van plan zijn deel te nemen aan het Junior ERC-kampioenschap 2024 moeten op 1 januari jonger zijn dan 27 jaar, rijden in een auto uit de categorie Rally4 of Rally5, zich inschrijven voor het FIA ERC4-kampioenschap en ook de WRC Promoter GmbH Junior Driver Agreement voltooien, die beschikbaar is hier: JuniorERC-Commercial-Licence-2024

JUNIOR ERC 2024

Rally Hongarije, 12 – 14 april (gravel)
De Rally van Hongarije, die sinds de start in 2019 op asfalt wordt gereden, zal in 2024 alleen op gravel doorgaan. Het evenement verhuist voor de vijfde editie naar de stad Veszprém, ongeveer een uur ten zuidwesten van de hoofdstad Boedapest. Er wachten uitdagende etappes rond het Balatonmeer.

Rally Islas Canarias, 2 – 4 mei (asfalt)
De asfaltwegen van het eiland Gran Canaria stijgen en dalen en draaien en draaien met hoge frequentie en vereisen veel rij- en tempoprecisie. Wisselend bergweer maakt de taak nog groter en legt een druk op de bandenstrategie en het management.

Royal Rally of Scandinavia, 13 – 15 juni (Zweden, gravel)
Met snelle gravelproeven in het Zweedse Värmland was het evenement in Karlstad nieuw voor 2023 en kwam het ERC voor het eerst sinds 2003 terug naar Zweden. Met eigenlijk proeven die in een WRC-verleden in de winter werden verreden. De Colin’s Crest-jump was een hoogtepunt in 2023.

Rally Estland, 5 – 7 juli (gravel)
Rally Estland, verkozen tot evenement van het jaar nadat het in 2014 voor het eerst in het ERC kwam, is groot op het gebied van sprongen, snelheid en innovatie. Het evenement bestaat uit snelle gravel-proeven rond de steden Tartu en Otepää en was een WRC-ronde van 2020 tot 2023.

Rali Ceredigion, 30 augustus – 1 september (Verenigd Koninkrijk, asfalt)
Rali Ceredigion bestaat uit snelle maar smalle landweggetjes dicht bij de beroemde bossen waar het vorstendom ooit de Britse WRC-ronde organiseerde. Rali Ceredigion vond voor het eerst plaats in 2019 en vierde begin september zijn derde editie toen het ook gastheer was voor het Britse kampioenschap.

Rally Silezië, 11 – 13 oktober (Polen, asfalt)
ERC-evenementen op Pools asfalt zijn verre van ongebruikelijk. Rally Poland maakte gebruik van tarmac-etappes voordat er in 2005 werd overgestapt op gravel, terwijl Rally Rzeszów in 2016 en 2017 een ERC-ronde was. Gevestigd in Katowice zijn er veel kruispunten op de hobbelige en bochtige geasfalteerde bergwegen.

Bron FIA Junior ERC