De 47ste editie van de Sezoensrally kende opnieuw een bijzonder spannend verloop. De uiteindelijke beslissing viel zelfs pas enige tijd na de finish. Voor de start van de allerlaatste klassementsproef, de powerstage in Veldhoven, stonden leider Maxime Potty en dichtste achtervolger Niels Reynvoet op amper 1″7 van elkaar. Op de allerlaatste proef klokte Niels Reynvoet de snelste tijd, 0″3 sneller dan Maxime Potty, die de wedstrijd leek te winnen, maar er hing nog elektriciteit in de lucht. Niels Reynvoet was immers niet akkoord met de chrono die hem was toegekend op klassementsproef Brueghel (KP 10), waar hij volgens zijn eigen data een betere chrono had gerealiseerd. Na het bekijken van de aangeleverde bewijzen en data, besliste de Commissie van Sportcommissarissen om Niels Reynvoet op KP 10 dezelfde chrono toe te kennen als zijn concurrent Maxime Potty. Een tijd die 5″ sneller was, zodat Niels Reynvoet en Kris D’Alleine uiteindelijk met 3″6 voorsprong de Sezoensrally winnen, voor Maxime Potty. Het is meteen de derde overwinning op rij voor Niels Reynvoet die leider blijft in het kampioenschap.
“Het waren vandaag extreem moeilijke weersomstandigheden, maar we hebben vanaf de eerste proef ons eigen tempo opgelegd. We reden snel, maar gecontroleerd. Op de eerste proeven konden we wat afstand nemen van de rest van het veld. Het duel met Maxime was spannend. Toen het zaterdag bij het begin van de slotronde begon te regenen, werd het even spannend omdat we slicks en regenbanden gekruist moesten monteren, maar Maxime had dezelfde bandenkeuze gemaakt. Het bleef spannend tot de laatste proef, maar we wisten al dat onze tijd niet correct was. We waren zeker dat we de wedstrijd gewonnen hadden, ook al viel de uiteindelijke beslissing pas later. We doen in elk geval een schitterende zaak voor het kampioenschap,” aldus Niels Reynvoet.

Maxime Potty legde zich neer bij de tweede plaats, al had hij zijn bedenkingen. “Weet je, we zijn op de allerlaatste proef nog voluit gegaan om onze leidersplaats vast te houden. Wanneer dan nadien de uitgangspositie niet correct blijkt, hadden we misschien minder risico’s genomen… Ach, we vochten een mooi duel uit,” aldus Maxime Potty, de titelverdediger die voor de vierde keer dit jaar tweede werd.


De laatste proef zorgde voor nog meer positiewissels. Jos Verstappen, de ganse dag op de derde plaats op korte afstand van de twee koplopers, ging in de laatste kilometers nog van de baan met zijn Škoda. Voor de tweede keer op rij, na zijn sortie in de Rally van Wallonië, liet Jos Verstappen kostbare punten liggen.
Omdat Cédric Cherain op de voorlaatste proef lek reed en ruim twee minuten verloor, ging de derde plaats uiteindelijk naar Bastien Rouard, ook in een Hyundai i20 N Rally2. “Het geluk heeft vandaag mijn kant gekozen. Ik heb al zo vaak pech gehad. Denk maar aan die lekke band die mij de zege kostte in de Rallye des Ardennes. Vandaag viel ik terug door een lekke band in Gerdingen, maar in de laatste ronde reed Cédric Cherain daar ook lek. Het levert me de derde plaats op. Eindelijk! Nu zal ik er alles aan doen om ook in Ieper aan de start te staan,” vertelde Bastien Rouard.


Cédric Cherain was natuurlijk ontgoocheld: “Je hebt soms wedstrijden waarin het niet wil lukken. Vandaag had ik nooit het optimale vertrouwen op de maaskiezel. Ik maakte op de eerste proef al twee foutjes en mijn gebrek aan ervaring in deze wedstrijd speelde me parten. Toch was ik in strijd voor het podium, tot ik op de voorlaatste proef en op de laatste proef lek reed… Erg zuur.”

Charles Munster reed in de Sezoensrally zijn eerste snelste tijd in het Belgisch kampioenschap. De Hyundai-rijder werd vorig seizoen ook al vierde en hij evenaarde die prestatie, ondanks een gebrek aan ritme. “In het begin van de wedstrijd hadden we een nadeel door onze late startpositie. De proeven lagen er al heel vuil en modderig bij wanneer wij van start gingen. In de tweede helft van de wedstrijd ging het beter. Ik denk dat we op het onverhard niet ver van de limiet zaten,” vertelde Charles Munster.
Vincent Verschueren werd vijfde, maar daar kon de winnaar van 2018 niet tevreden mee zijn. Hij deed immers nooit mee voor het podium met zijn Citroën C3 Rally2. “Ik denk dat we voor Ieper echt moeten samenwerken met een goede ingenieur, want we hebben vandaag foute keuzes gemaakt op het vlak van de afstellingen. Er zit zeker meer in,” aldus Vincent Verschueren eerlijk.
Hoewel het al van 2013 geleden was dat Cédric De Cecco in de Sezoensrally aan de start stond, stuurde hij zijn Citroën naar de zesde plaats, voor John Wartique, die de VW Polo naar de zevende stek stuurde. Nicolas Stampaert sloot de wedstrijd af met enkele prima tijden, goed voor een achtste plaats, voor pechvogel Cédric Cherain en Tom Boonen, die voor de tweede keer in de Top 10 eindigde.
Na problemen voor Gunther Monnens, die de stuurbekrachtiging stuk reed op een steen op de openingsproef en vervolgens nog eens de radiator lek reed op een paaltje, en na de diskwalificatie van Patrick Snijers wegens een technisch niet-conforme restrictor, ging de zege bij de Porsches naar Henri Schmelcher.
In de Stellantis Motorsport Rally Cup was Lander Depotter bij zijn BRC-debuut met de Opel Corsa Rally4 de snelste, voor Tom Heindrichs, die tijd verloor door een lekke band, en Pierre-Manuel Brasseur, die te voorzichtig van start ging.

In de Clio Trophy profiteerde Nard Ippen van een schuiver van Cristian Sugar om overtuigend te winnen. Patrick Diels won de M-Cup, na een afvallingsrace, voor Bert Bosmans en Dany Claesen. En in Historic was er een logische overwinning van Dirk Deveux met zijn Ford Sierra Cosworth.

Vanaf dit seizoen zijn er na elke manche van het kampioenschap premies te verdelen in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. Dit zijn de winnaars van de premies in de Sezoensrally. De premies zijn een korting op het inschrijvingsgeld, binnen de zes maanden te gebruiken voor een andere manche van het BRC.

RC4: Lander Depotter
RC5: Nard Ippen
RC5 Junior: Cristian Sugar
RGT: Henri Schmelcher
NAT1: Patrick Diels
NAT2: Christiaan Spelmans
NAT3: Bart Schoenaers
Historic: Dirk Deveux
Lottrekking: Eddy Buntinx

Richard Pex verrassend winnaar in eigen streek

Een rally is pas afgelopen wanneer de wagen in het gesloten wagenpark staat en wanneer de uitslag officieel is. Dat werd nog maar eens duidelijk in de Sezoensrally, waar de strijd voor de overwinning in de BRC Master Cup pas in de slotmeters… en zelfs na het finishpodium werd beslecht. Toen Richard Pex over het finishpodium reed met zijn zwart-gele Skoda Fabia RS, kon hij niet vermoeden dat hij de BRC Master Cup had gewonnen…
Net zoals in de Rally van Wallonië, was er de ganse dag geen twijfel over wie de snelste was in de BRC Master Cup. Jimmy D’hondt reed op de eerste proef zijn ophanging stuk op een betonblok die verborgen lag in een haakse linkse. Jos Verstappen nam meteen het commando. Met zijn Skoda Fabia RS bleef hij tot de start van de laatste proef op de derde plaats op de loer liggen, zonder echt een gooi te kunnen doen naar winst. “Weet je, deze omstandigheden, met nat onverhard en veel modder en grind in de bochten op het asfalt, zijn nog moeilijker dan droog weer, zoals vorig jaar. Ik mis misschien nog het vertrouwen of de ervaring om dezelfde tijden te rijden als Reynvoet of Potty, die een fractie sneller zijn. Zelfs met goede correcties van de ouvreurs, ligt het parcours er bij onze passage weer anders bij. Misschien nemen zijn meer risico’s. Het is niet dat ik het niet probeer. Ik tracht op elke proef de snelste tijd te rijden,” lachte Jos Verstappen.

Dat wilde hij ook doen op de powerstage, maar in Veldhoven schoof de Skoda Fabia RS van de baan in een diepe gracht. Fred Miclotte kon ook niet profiteren van die opgave, want de Skoda-piloot was een ronde eerder op deze proef al in de problemen gekomen. “Ik was me echt aan het amuseren op het onverhard. In het begin was ik te spectaculair, omdat ik te veel gooide met de auto. Het rijden op onverhard vond ik geweldig. Daar had ik ook naar uitgekeken, want als we in het dagelijks leven ergens een stukje onverhard hebben, dan probeer ik altijd wat te spelen met de auto. Alleen stond de ophanging achteraan redelijk soepel, om meer grip te hebben op het onverhard. In de eerste ronde op de jump, werd ik al bijna verrast, toen de achterkant flink omhoog sprong. Ik kon de auto aan hoge snelheid nog net op de baan houden. In de tweede ronde zat er een put in het onverhard in Veldhoven. In dat gat sprong de achtertrein weer hoog op. We hapten met de neus in het onverhard en daarbij werd de radiator beschadigd. Zonder water om te koelen, was het afgelopen…”

Na de sortie van Verstappen leek Patrick Snijers de zege bij de Masters te pakken, maar de Porsche-piloot werd na de nakeuring gediskwalificeerd wegens een technische non-conformiteit. Zo ging de overwinning uiteindelijk naar Richard Pex, die als derde aan de allerlaatste proef begon. “Het is fijn om te winnen bij de Masters, maar jammer dat we daar op het podium niet voor gehuldigd werden,” aldus Richard Pex, die halfweg de dag een momentje had toen hij rechtdoor schoof. “Het parcours lag er zo ongelofelijk moeilijk bij. Niet alleen het onverhard, maar ook de stroken asfalt. Ik blijf dit spelletje wel heel mooi vinden. Ik kijk al uit naar mijn volgende wedstrijd, volgende week in de ELE Rally bij Eindhoven.” Weer een thuisrally voor Richard Pex, die op een kwartiertje van Bocholt woont.
Omdat ook Xavier Dekeyser pech had en enkele proeven moest missen door een gebroken aandrijfas op zijn Renault Clio Rally3, ging de tweede plaats bij de Masters naar Dirk Deveux, de winnaar in Historic, met zijn Ford Sierra Cosworth. De derde plaats was voor Patrick Diels, overtuigend winnaar in de M-Cup, waarin we ook een afvallingswedstrijd beleefden. De vierde plaats was voor Henri Schmelcher, die zijn Porsche 991GT3 bovendien naar de overwinning in RGT stuurde na de uitsluiting van Patrick Snijers. Onverhoopt voor Henri, die zijn Porsche op de slechtste stukken onverhard bewust spaarde. De top 5 bij de Masters werd afgesloten door Steven Spittaels met zijn Peugeot 208 Rally4, voor Eric Louies, Dany Claesen en Koen Verhaeghe, de leider in de tussenstand van het Historic BRC.

Haspengouw meester van de maaskiezel

In de 2WD Trophy werd het volledige podium in de Sezoensrally ingepalmd door piloten uit Haspengouw. Christiaan Spelmans uit Borgloon won met zijn Renault Clio voor de Truienaars Christophe Henderix, ook in een Clio, en Bart Schoenaers in een Opel Corsa.
Met een voorsprong van 3’09” won titelverdediger Christiaan Spelmans met overmacht op het onverhard in Noord-Limburg. Het aangekondigde duel met Faustin Lahy kwam er niet omdat Lahy forfait moest geven toen de elektronica van zijn Clio dienst weigerde. Bart Vandevelde nam een prima start omdat Spelmans een verkeerde bandenkeuze maakte, maar toen die de stuurinrichting brak, was de weg naar de zege vrij. Zeker omdat Stefaan T’joens bij een kleine schuiver vast zat en moest herstarten.


“In de laatste ronde heb ik niet meer aangevallen,” vertelt winnaar Christiaan Spelmans. “Door de diepe sporen in het onverhard, schuurden we voortdurend met de buik over het onverhard. Om de auto een beetje te sparen, moesten we soms uit de sporen rijden. Gelukkig was onze voorsprong groot genoeg om geen risico’s meer te nemen, al hadden we op het onverhard in Veldhoven ook geluk in de put waar Kurt Boone en Fred Miclotte hun wagens stuk reden. Ook de Clio ging even op de neus staan. De mechaniek overleefde het wel. We gaan ons nu voorbereiden op de volgende afspraak, de D2-manche in Ieper.”

Info en foto’s BRC Media

Mijn JoHu Media Video / Vergeet niet mijn YouTube Kanaal te volgen aub. Dank u