60 teams hebben zich ingeschreven voor de 49ste TAC Rally, de tweede manche van het Belgisch rallykampioenschap Divisie 2. Deelnemers met een Rally2 of een RGT mogen in één D2-wedstrijd punten scoren die ze kunnen inbrengen in het D1-kampioenschap. Vandaar dat een tiental Rally2 topwagens aan de start verschijnen, naast een zes snelle RGT’s. Zij zullen strijden voor de algemene overwinning in de 49ste TAC Rally, zaterdag in Tielt.

Cédric Cherain, de winnaar van de Rally van Haspengouw en ook vorig jaar uitgeroepen tot winnaar van de TAC Rally, gaat voor de dubbel in Tielt. De Hyundai-rijder zal het peloton aanvoeren. Niels Reynvoet, goed op dreef in Haspengouw, wil in Tielt een gooi doen naar de algemene overwinning met zijn Citroën C3 Rally2. Hetzelfde geldt voor Vincent Verschueren, altijd sterk op het gladde asfalt, terwijl Bjorn Syx dichter wil aansluiten bij de podiumkandidaten. Ook Cédric De Cecco had plannen om in Tielt aan zijn nationale campagne te beginnen, maar de Luikenaar stelt het begin van zijn seizoen om budgettaire redenen uit tot de Rally van Wallonië.


De delegatie Škoda’s wordt aangevoerd door Fred Miclotte, pas terug na een onvergetelijke Safari Rally samen met Jourdan Serderidis. Na zijn knap optreden in Haspengouw wordt Miclotte getipt voor het podium. Nicola Stampaert eindigde in de Rallye des Ardennes sterk. Hij is de enige in het Rally2-veld die geen punten zal scoren, aangezien hij in Dinant al punten scoorde in D2.


Kurt Boone wil in de eerste plaats finishen om ervaring en vertrouwen op te doen, maar anderzijds wil hij zich met zijn Fiesta Rally2 ook meten met Bjorn Syx. John Wartique hoopt ongetwijfeld op droog weer, want in die omstandigheden komt zijn VW Polo GTi Rally2 het best tot zijn recht, zeker op de gladde baantjes rond Tielt. Richard Pex kan een heel goede zaak doen in de BRC Master Cup met zijn Škoda Fabia Rally2, die twee weken geleden nog een duik nam in een diepe gracht tijdens de Zuiderzee Rally in Nederland. Eddy Van de Vivere maakt in zijn thuisrally kennis met de Škoda van SXM.

Op de snelle proeven in West-Vlaanderen, en een klein stukje Oost-Vlaanderen, wordt heel wat spektakel verwacht van de Porsches, aangevoerd door Gunther Monnens (coverfoto), die vorig jaar indrukwekkende tijden klokte in Tielt, en Patrick Snijers, die opnieuw aan de start komt met een 997 GT3. Pieter-Jan Michiel Cracco brengt zijn Porsche 991 GT3 aan de start, net als Henri Schmelcher. Tuur Vanden Abeele mikt op een dichte ereplaats met zijn 997 GT3, terwijl Christ Vandamme zich tussen het Porsche-geweld in de eerste plaats wil amuseren met zijn Alpine A110 RGT.

En dat is niet het enige “dwarse” spektakel van achterwielaandrijvers, want met 15 deelnemers neemt de MATS Performance M-Cup een vierde van het startveld voor zijn rekening. Natuurlijk start Mats Van Den Brand “himself” als uitgesproken favoriet, al zijn Philip Lommers, Kurt Braeckevelt en Thierry Cokelaere zeker niet te onderschatten op deze proeven. De BMW’s zijn in elk geval fijne speelkameraden voor “Mister TAC”, Paul Lietaer, de uitgesproken favoriet in Historic met zijn Opel Ascona 400.

Paul Lietaer topfavoriet in Historic TAC Rally

Het Historic BRC volgt de kalender van het Divisie 1-kampioenschap, maar de deelnemers kunnen één resultaat behaald in D2 inbrengen in de eindstand van het kampioenschap. Er zijn dus wel degelijk punten te scoren voor het Historic BRC in de TAC Rally. Paul Lietaer, met 35 deelnames terecht “Mister TAC” genaamd, start als uitgesproken favoriet in zijn Opel Ascona 400.

De snor opent zijn nationale campagne in Tielt, waar hij opnieuw mikt op een plaats in de top 10 of 15 algemeen. Het gladde asfalt heeft voor Paul Lietaer geen geheimen meer. Koen Verhaeghe is ook van de partij met zijn vertrouwde Ford Escort Mk1. Een andere oude bekende is Hans Vancampenhoudt. De ondertussen 49-jarige piloot maakte vroeger furore in een Honda Civic. Na 12 jaar afwezigheid maakt hij zijn comeback in de TAC Rally met een Ford Escort Mk2. Ook Benoit Verlinde, genavigeerd door Bert Feys, zal voor de gelegenheid een Ford Escort besturen.

Minne Caine brengt een moderne Ford Sierra Cosworth aan de start, terwijl Matthias Ver Eecke zijn vertrouwde Opel Kadett inzet. Nick Hoens, zelf nog tweede in de Rally van Haspengouw, zal vader Marijn navigeren in de Ford Escort Mk1. 

In de Histo Cup, voorbehouden voor “historische” rallywagens die in NAT-klassen rijden, neemt Eric Louies het met zijn Opel Ascona op tegen de Manta’s van Bert Swerts en Niels Schoenmakers. 

Fred Miclotte in de achtervolging op Jos Verstappen

In de TAC Rally, de tweede manche van het Kroon-Oil BRC Divisie 2, kunnen heel wat piloten die de 50 gepasseerd zijn extra punten scoren in de BRC Master Cup. De leiding in de tussenstand is, na twee overwinningen op rij, in handen voor Jos Verstappen. Richard Pex, tweede in de tussenstand, scoorde al D2-punten in de Rallye des Ardennes, zodat hij dit weekend zijn score niet kan verbeteren. Dat betekent dat Fred Miclotte, derde in de tussenstand na zijn tweede plaats in Haspengouw, de achtervolging in kan zetten op Jos Verstappen.

Fred Miclotte kan in de TAC Rally, samen met Nicolas T’joen, ongetwijfeld een gooi doen naar het podium algemeen. Bij de GT-rijders is Patrick Snijers met zijn Porsche 997 GT3 goed gewapend om een gooi te doen naar de maximale punten bij de Masters. Ook Henri Schmelcher met zijn Porsche 991 GT3 en Christ Vandamme starten in de BRC Master Cup.

Paul Lietaer, dit jaar voor de 35ste keer aan de start van de TAC Rally, is in Historic de uitgesproken favoriet. De Opel-rijder is daarmee ook een grote zegekandidaat in de Master Cup. Voeg daar nog enkele snelle jongens van de MATS Performance M-Cup aan toe, zoals lokale specialist Kurt Braeckevelt, Dany Claesen, Cris Algoedt, Eric Louies uit de Histo Cup, en enkele kleppers uit de 2WD Trophy, zoals Stefaan T’joens, Eddy Buntinx, aan toe en je hebt een erg gevarieerd startveld in de Master Cup in deze TAC Rally.

Alle 2WD-titelkandidaten aan de start

In de 2WD Trophy wordt de TAC Rally een toptreffen, want alle titelkandidaten staan aan de start, te beginnen met titelverdediger Christiaan Spelmans. Ook Stefaan Tjoens is van de partij, net als Bruno de Wilde, de winnaar in de Rally van Haspengouw, en Faustin Lahy. Vier snelle Clio-rijders die stuk voor stuk kans maken op winst. Daar droomt ook Jony Van de Walle van, want hij rijdt zijn 10de TAC Rally voor eigen publiek in de Opel Astra GSi. Eddy Buntinx is ook van de partij, net als Paul Vanallemeersch in zijn originele Opel Vectra. 

Naast de TAC Rally, organiseert de Tieltse Automobiel Club dit jaar ook de eerste TAC Regularity en mogen de toeschouwers een demonstratie verwachten van de prachtige klassiekers van Slowly Sideways. Kortom, de rallyfans krijgen heel wat moois te zien op de 12 klassementsproeven van de TAC Rally, die zaterdag om 8h30 van start gaat in de Europahal in Tielt.

Nog enkele persoonlijke interessante gegevens:

Parkoers in Google Maps

De timing

De deelnemerslijst

Direct na de gewone rally zijn er nog een kleine 30 interessante Demo-cars te zien!! Dus rekeninghoudend met 60 deelnemers een goed uur bij bovenstaande timing tellen …

Info en foto’s BRC Media