De huidige Rally1-auto’s zullen volgend seizoen blijven rijden, zij het zonder hybride en met een vermindering van de luchtbegrenzer en aerodynamica. Daardoor kan de kostprijs – die nu rond het miljoen euro wordt geschat – serieus worden teruggedrongen om zo kosten te besparen.

Deze veranderingen zullen in juni worden bekrachtigd naast een nieuwe reeks Rally1-reglementen die vanaf 2026 zullen worden ingevoerd op basis van het Rally1-autoconcept, dat ongeveer 330 pk produceert en een maximumbedrag van 400.000 euro zou mogen kosten.

Rally2-auto’s zullen tijdens hun homologatie in hun huidige vorm blijven bestaan als basis voor nationale en internationale series. Rally2-auto’s die vanaf 2025 deelnemen aan WRC-evenementen zullen echter de optie hebben om te rijden met een WRC-kit bestaande uit een grotere flens, grotere uitlaat, optionele schakelpeddelversnellingsbak en een achtervleugel, in een poging om de prestatiekloof tussen Rally1- en Rally2-auto’s te verkleinen.

Vanaf 2026 wordt het herziene Rally1-technische reglement voor de topcategorie van het WRC geïntroduceerd, gebaseerd op het huidige Rally1-concept. Deze reglementen zullen een aanvulling zijn op de huidige Rally1-reglementen voor het seizoen 2026. Deze nieuwe regels zullen een gemeenschappelijke veiligheidscel gebruiken om de kosten en complexiteit te verminderen, en zullen fabrikanten en tuners in staat stellen auto’s te ontwikkelen met hun eigen carrosserie op basis van productiemodellen, waaronder de B-Klasse, de C-Klasse, een compacte SUV of een Concept Car ontworpen volgens strikte technische specificaties. Criteria zoals zwaartepunt en aerodynamica om de prestaties gelijk te trekken.

Het uitgangsvermogen zal op 330 pk liggen, waarbij de motorprestaties worden gecontroleerd door een referentiekoppelcurve voor alle auto’s. De motor en transmissie zullen worden afgetopt en de technologie zal worden beperkt tot Rally2-equivalentie. De aerodynamische efficiëntie zal worden beperkt, evenals een maximale snelheidsbeperking om de ontwikkeling en de kosten te verlagen.

De kosten per auto zullen dus worden beperkt tot € 400.000 en WRC-fabrikanten zullen hun auto’s rechtstreeks vanaf het finishpark van een WRC-evenement te koop moeten aanbieden.

Zo snel mogelijk zal er een elektrische categorie worden geïntroduceerd in het WRC, waarbij de technische afdeling van de FIA ​​verantwoordelijk zal zijn voor het opstellen van passende technische reglementen die gebruik kunnen maken van de nieuwe Rally1-veiligheidscel en prestatiepariteit kunnen bereiken met Rally1-auto’s die op duurzame brandstof rijden.

En op het sportieve vlak ….

-Organisatoren van evenementen zullen profiteren van een grotere vrijheid bij het ontwikkelen van hun rallyroute. Hoewel de startdag van een evenement en het aantal etappekilometers kunnen variëren, dienen alle rally’s echter op een zondag te eindigen met de PowerStage.
– De mondiale kalender kan een klein aantal kortere sprintevenementen en langere uithoudingsevenementen bevatten, naast rally’s die het bestaande format volgen. Het totale aantal getimede kilometers dat in de loop van een seizoen wordt afgelegd, zal echter grotendeels ongewijzigd blijven, waarbij de evenementen nog steeds op een mix van asfalt, gravel en sneeuw worden gehouden.
– Als onderdeel van kostenbesparende maatregelen zal in de toekomst een team tot drie wagens worden beperkt.

– De configuratie van het servicepark zal een nieuw model volgen, waarbij structuren aan fabrikanten worden toegewezen als werkruimte. Naast het verlagen van de kosten en de benodigde hoeveelheid transport, biedt deze stap meer flexibiliteit in het geval dat de locatie van het servicepark tijdens een evenement verandert. Dit vermindert ook de totale oppervlakte die organisatoren van evenementen nodig hebben voor het servicepark.
– Om organisatoren in staat te stellen minder rigide formats aan te nemen, de afstanden van verbindingsroutes te verkleinen en het bereik van evenementen te vergroten, zullen mogelijkheden voor service op afstand worden aangemoedigd, waarbij teams een beperkt aantal onderdelen in een klein service-voertuig mogen vervoeren.

2024 FIA World Rally Championship Round 2, Rally Sweden, 15-18 February 2024Emil Lindholm, Reeta Hamalainen, i20 N Rally2, Action during Day 1 of WRC 2, Rally2 Rally Sweden 2024 Photographer: Vincent Thuillier Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH

– Ten slotte werd elke fabrikant tijdens het seizoen 2024 maximaal tien extra dagen toegekend voor het test- en ontwikkelingsprogramma van de nieuwe bandenleverancier Hankook (2025-2027).

Het officiële persbericht van de FIA ​​lees je hier.

Er moesten veranderingen komen want met 2,5 officiële teams kan het WRC niet verder en zal de commerciële uitstraling gaande weg verminderen. Maar of de voorgestelde aero-aanpassingen de kost en snelheid zal verminderen is toch een grote bedenking wetende dat nieuwe aero ( ontwikkeling, tijd, testen, … ) ook geld gaat kosten en de snelheidsreductie elders zal gecompenseerd worden en dito geld zal kosten. Andere en grotere aero ( voorstel WRC2 met WRC-kit ) zal dus ook voor deze categorie meer kosten en een aanpassing van het wagengedrag vragen, wat op zich ook een kostenplaatje heeft. Zal dit nieuwe constructeurs toch kunnen overtuigen? Want de aanpassingen bekijkende ligt daar de grote doelstelling van deze nieuwe regels …. niet?

JoHu Media