• Servicepark zal van Passau naar Rottaler Bäderdreieck verhuizen
  • Drielandenconcept van Duitsland/Tsjechië/Oostenrijk trekt opnieuw veel publiek
  • Autosport van topklasse met een gouden herfstdecor

Kalle Rovanperä (FIN) Jonne Halttunen (FIN) of team TOYOTA GAZOO RACING WRT celebrate 2023 FIA World Rally Championship title during the World Rally Championship Central European in Passau, Germany on October 29, 2023. // Jaanus Ree / Red Bull Content Pool // SI202310290331 // Usage for editorial use only //

De 2de Central European Rally (CER) wordt in oktober verreden – onder voorbehoud van de FIA, het bestuursorgaan van de autosport en de commissies van ADAC e.V. het verlenen van definitieve goedkeuring eind februari – van 17 tot 20 oktober, wat betekent dat het eerder zal zijn dan oorspronkelijk gepland.

Takamoto Katsuta (JPN) Aaron Johnston (IRL) of team TOYOTA GAZOO RACING WRT are seen at the ceremonial start during the World Rally Championship Central European in Prague, Czech Republic on October 26, 2023 // Jaanus Ree / Red Bull Content Pool // SI202310260218 // Usage for editorial use only //

Na de succesvolle première van vorig jaar zal de twaalfde van de dertien rally’s die deel uitmaken van het World Rally Championship (WRC) opnieuw een drielandenaangelegenheid zijn, gehouden in Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk. Nieuw zal echter de locatie van het servicepark zijn, dat zal verhuizen van het Messepark Kohlbruck in Passau naar Rottaler Bäderdreieck, waar fans de snelle rallyauto’s op het beursterrein van Karpfham zullen kunnen bewonderen.

Om organisatorische redenen zal de CER niet plaatsvinden in het oorspronkelijk geplande Allerheiligenweekend. Omdat de Dreiländerhalle in Passau, die vorig jaar als servicepark werd gebruikt, op de nieuwe data al was volgeboekt voor andere evenementen, moest het organisatieteam van CER op zoek naar een alternatieve locatie met voldoende grote ruimtes.

In Bad Griesbach hebben ze gevonden wat ze zochten – het servicepark zal zijn kamp opslaan op het terrein van een van de grootste Beierse beurzen in de wijk Karpfham, waar tot 2017 de ADAC 3-Städte-Rallye was gevestigd als onderdeel van de Duits rallykampioenschap (DRM). Het rallycontrolecentrum en het mediacentrum zullen worden opgezet in de nabijgelegen hotels Maximilian en König Ludwig. “Na zeer constructieve gesprekken met politici en de beursorganisatoren zijn we blij dat we deze oplossing voor 2024 hebben kunnen vinden”, aldus de CER. “We willen ook de stad Passau bedanken voor haar geweldige steun en kijken ernaar uit om de Stad van de Drie Rivieren dit jaar opnieuw als rallybestemming op te nemen. Onze dank gaat ook uit naar het district Passau en de stad Bad Griesbach”.

Spectaculaire trajecten tussen de Moldau, het Beierse Woud en Innviertel

De route van de klassementsproeven van zo’n 300 kilometer volgt echter de beproefde regio’s die zijn geselecteerd door de ADAC en haar partners in Oostenrijk (AMF) en de Autoclub van Tsjechië (ACR): de rally-confrontatie in drie landen , dat in totaal 125.000 toeschouwers bij de première trok, gaat volgens de huidige plannen op donderdag 17 oktober van start met de openingsceremonie en het eerste speciale proef in Praag. De volgende dag nemen we de teams mee naar het iconische rallygebied Šumava/Krumlov langs de Vlatva. Op zaterdag en zondag staan ​​dan weer klassementsproeven in de Neder-Beierse wijken Freyung-Grafenau (Beierse Woud) en Passau op het programma, afgewisseld met spectaculaire etappes in de Opper-Oostenrijkse regio’s Mühlviertel en Innviertel.

Start in Praag, podiumceremonie in Passau – beelden in meer dan 100 landen over de hele wereld

De podiumceremonie vindt wederom plaats op de Rathausplatz in Passau, tegen de achtergrond van Veste Oberhaus. Vorig jaar was er dubbele reden tot feest; De Belg Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) was onverslaanbaar op de 18 veeleisende klassementsproeven en werd gekroond tot eerste winnaar van de Central European Rally. De tweede plaats was genoeg voor de Fin Kalle Rovanperä (Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) om tot wereldkampioen te worden gekroond en zijn titel te behalen nog vóór de laatste manche van het seizoen.

Duurzaamheid: moderne hybride motoren en eFuels

De organisatoren van het FIA World Rally Championship leggen in 2024 opnieuw een sterke nadruk op duurzaamheid; de WRC-topteams racen in moderne hybride voertuigen die zijn gevuld met niet-fossiele brandstoffen (eFuels). De innovatieve ADAC Opel Electric Rally Cup – de eerste elektrische rallycup van één merk – zal ook opnieuw in actie komen als onderdeel van de Central European Rally.

Bron: CER ADAC Media