West-Vlaanderen was de laatste weken synoniem van regen,… veel regen! Iedereen was dan ook voorbereid op een kletsnatte, gladde en modderige editie van deze 6 Uren van Kortrijk. Uiteindelijk bleek Vincent Verschueren de beste in deze rally die Kortrijk en Moeskroen als zenuwcentra had. De openingsproef op de Lavano site, traditiegetrouw gehouden op zaterdagavond, liet eerst vermoeden dat de situatie nog wel beheersbaar was. Er waren weinig incidenten en Melissa Debackere, op de Škoda Fabia Rally2 uit de ateliers van Pieter Tsjoen Racing, mocht als eerste haar naam op het scorebord noteren. Het was pas op de zondag, dat de strijd om de zege echt losbarstte. Van bij de aanvang van de eerste proef, op Aalbeke, trok Niels Reynvoet met de Citroën C3 Rally2 in de aanval. Wat volgde was een touwtrek-wedstrijd tussen Reynvoet en Debackere, die slag om slinger de beste tijd namen op de volgende proeven, tot ook Vincent Verschueren zich in het debat kwam mengen op Moeskroen. De strijd, op het scherp van de snede, ging verder de hele voormiddag, maar… Melissa Debackere ging als leider lunchen. Davy Vanneste (Citroën C3) diende na een fout op Moeskroen de rol te lossen en ook Reynvoet was eerder al op Marke van de baan geschoven en had veel tijd verloren.

Pas na de middag eisten de omstandigheden hun tol. Het begon met de tweede passage op Lavano, waar Debackere in de fout ging en uiteindelijk de Skoda moest parkeren. Verschueren erfde zo een comfortabele eerste plaats, met een goede halve minuut voorsprong op een goed rijdende Bjorn Syx (Citroën C3 Rally2). Maar Reynvoet was vastbesloten de strijd nog niet op te geven. Hij vocht zich nog terug tot een derde plaats, ten nadele van Syx, die na een foutje van het podium viel. De tweede plaats, die ging uiteindelijk naar Fred Miclotte op de Škoda Fabia R5. De streekrijder haalde geen enkele scratch maar kon zich door regelmatige klasseringen naar voren werken. Verschueren bleef foutloos en reed naar zijn achtste zege in Kortrijk.

Bij de Historics was er weinig kruid gewassen tegen Paul Lietaer, met de Opel Ascona 400, die zich als een vis in het water thuis voelde op “zijn” modderige West-Vlaamse wegen. Lietaer startte wat voorzichtig en tegen de tijd dat hij zijn eerste scratch liet noteren, op de derde proef (Marke), keek hij aan tegen een achterstand van 12 seconden op Rudy en Dorian Bouvart en de vierwielaangedreven Toyota Celica GT. Maar het Bouvart duo ging in de fout en Lietaer kwam op kruissnelheid. Met plots een voordeel van 30 seconden op de achtervolgers, kon Lietaer nog voor half wedstrijd in controlemodus gaan en de fouten aan de anderen overlaten. De “Polle” won uiteindelijk overtuigend het Historics-luik en de Divisie 4 Oldtimers. Na de fout van Bouvart waren het Cedriek Merlevede en Thijs Ozeel die met de BMW E30 M3 de tweede plaats pakten en niet meer uit handen gaven. Ze werden de winnaars in de Divisie 5 (Youngtimers). Jean-Louis De Roeck en Patrick Milleville mochten met een gelijkaardig exemplaar op de derde podiumtrede.

In divisie 1-2 had Stefaan T’Joens het met de Lancer niet onder de markt. Na een aarzelende start trok hij ten aanval, maar was op achtervolgen aangewezen tegen de Clio Rally 5 van Benoit Verlinde en co-pilote Juliette Tsjoen. Pas na de achtste proef kon T’Joens naar de leiding van de wedstrijd en begon een kleine voorsprong uit te bouwen, enkel maar om op de derde passage in Aalbeke van de baan te gaan. De leiding ging weer over naar Verlinde en Tsjoen, die nu met een mooie voorsprong de rest van de wedstrijd konden controleren en winnen, voor Catelin-Deryckere en het Depotter duo, allen op Renault Clio Rally5.

Tekst VAS / Foto 6 Uren van Kortrijk.