Romet Jürgenson onderstreepte het toenemende tempo en de toenemende vooruitgang die de FIA Rally Star-coureurs tijdens het huidige trainingsseizoen hebben geboekt door Rally Nova Gorica (21-24 september) op het algemene podium te eindigen in een Rally3-auto.

Jürgenson versloeg een groot aantal concurrenten in snellere en technisch geavanceerdere Rally2-machines en eindigde het tarmac-evenement in Slovenië op de derde plaats naast bijrijder en mede-Est Siim Oja.

De uitstekende podiumplaats van Jürgenson, aan het stuur van een met Pirelli uitgeruste Ford Fiesta Rally3 van M-Sport Polen, kwam op de derde van zes FIA Rally Star Training Season-evenementen en de laatste op tarmac.

Het vereiste dat Jürgenson en zijn teamgenoten hun kennis en vooruitgang moesten demonstreren in veranderlijke weersomstandigheden, wat de uitdagende etappes met gemengde ondergrond nog veeleisender maakte.

De 23-jarige Jürgenson nam de leiding van de RC3-divisie over toen hij op zaterdag de snelste tijd in de categorie neerzette en nooit meer achterom keek. Hij klokte nog eens zes snelste etappetijden en claimde de klasseoverwinning met 1.13.6 seconden voorsprong op de als tweede geplaatste Peruaan Jose ‘Abito’ Caparo, terwijl de Australiër Taylor Gill als vierde eindigde, Oman’s Abdullah Al Tawqi als vijfde en Annia Cilloniz uit Peru als achtste.

Max Smart, die ook deel uitmaakt van het FIA Rally Star Training Season, heeft de Rally Nova Gorica niet gereden om volledig voorbereid te zijn op de resterende drie gravel-evenementen. Deze gaat hij te lijf met een nieuwe bijrijder Cameron Fair, de FIA ERC3-kampioen voor 2023.

Rally Nova Gorica, een ronde van de FIA European Rally Trophy, viel samen met het FIA Volunteers Weekend, een jaarlijks evenement dat het werk viert van al diegenen die hun tijd zonder financiële beloning opofferen om de autosport mogelijk te maken.

Ondertussen was FIA-vice-president voor sport Robert Reid, een voormalig FIA World Rally Championship-winnende bijrijder, een geïnteresseerde waarnemer bij Rally Nova Gorica. Hij had eerder het FIA Rally Star Training Camp bijgewoond en de FIA Rally Star Continental Finals geselecteerd, waaronder de Europese finale waar Jürgenson als winnaar werd gekozen.

Georganiseerd door Avto Moto Društvo Gorica met de steun van de Sloveense ASN, AŠ2005, begon de 11e editie van Rally Nova Gorica op vrijdagavond met een superspeciale etappe in de gaststad van het evenement, Nova Gorica.

Dat werd zaterdag gevolgd door twee lussen van twee herhaalde etappes in de omliggende heuvels en bergen van West-Slovenië, voordat het evenement op zondag werd afgesloten met twee lussen van drie etappes voor een totaal van 15 etappes over een competitieve afstand van 150,05 kilometer.

Opnieuw kregen de FIA Rally Star-piloten de opdracht om hun competitieve ervaring te vergroten door het evenement uit te rijden zonder schade aan hun auto’s, maar ook door een groeiend tempo en prestatieniveau te tonen.

Alle FIA Rally Star-piloten waren beperkt tot twaalf banden voor het hele evenement als onderdeel van hun leerproces voor de toekomst.

FIA Rally Star-projectleider Jérôme Roussel: “Ik ben heel erg blij omdat we er altijd naar streven om alle auto’s zonder schade naar de finish te krijgen. Dat is wat wij van de piloten hebben gevraagd en dat is wat ze hebben bereikt. Het FIA Rally Star-trainingsseizoen draait helemaal om het leren van de situaties die je moet opnemen in je verzameling rallyrijders. Op Rally Nova Gorica hadden ze alles, zoals een straatproef, dat ze te voet moesten verkennen, en het stadsproef stond ’s nachts in de regen en de gladde geverfde delen maakten het moeilijk. De bandenkeuze voor de eerste ochtend was twijfelachtig, daarna kregen de teams te maken met opdrogende wegen. De tweede dag was een mix tussen de twee samenstellingen van slick-banden en we waren zeer restrictief over het aantal banden dat onze piloten konden gebruiken, omdat dit hen goed zal voorbereiden op de toekomst. De teams hebben kunnen leren, prestaties kunnen tonen en vertrouwen kunnen winnen en ik ben erg blij met de manier waarop de zaken dit weekend zijn verlopen. Grote dank aan de organisatoren, het was een fantastische rally met veel internationale deelnemers en veel toeschouwers. Dank ook aan de ASN voor hun warme welkom en aan alle vrijwilligers – tijdens het FIA Volunteers Weekend – die de autosport mogelijk blijven maken.”

FIA Rally Star Rally Nova Gorica, team voor team, overzicht:

12. Taylor Gill (19, Australië) Bijrijder: Daniel Brkic (AUS)

Pas tijdens zijn tweede tarmac-rally liet Gill duidelijke vooruitgang zien door de snelste RC3-tijd neer te zetten tijdens de opening-superspecial, voordat hij tijdens de eerste etappe een aantal sterke etappetijden neerzette. Een probleem met de stuurbekrachtiging vertraagde zijn vertrek uit service op zondag en de daaruit voortvloeiende tijdstraffen zorgden ervoor dat hij uit de strijd viel.

Taylor Gill: “Helaas kwamen we zaterdag laat in aanraking met enkele stuurbekrachtigingsproblemen die de kop opstaken bij het verlaten van de service op zondagochtend en we kregen een behoorlijk grote tijdstraf. Maar de monteurs slaagden erin het probleem op te lossen, wat het belangrijkste was, hoewel het probleem steeds terugkwam, waardoor het voelde alsof we geen schone etappe kregen, wat een beetje frustrerend was na een relatief sterke start. Het was niet het resultaat dat we wilden, maar er waren nog steeds veel positieve punten, waaronder het leren rijden op nat asfalt.”

14. Romet Jürgenson (23, Estland) Bijrijder: Siim Oja (EST)

Voortbouwend op zijn uitmuntende klassewinnende run tijdens de Rallye Weiz in juli, profiteerde Jürgenson van zijn eerdere Rally Nova Gorica-ervaring door de overwinning in de RC3-categorie te claimen op een uitstekende derde plaats in het algemeen klassement, 0,4 seconden voorsprong op de vierde plaats en 0,6 seconden voorsprong op de vijfde plaats.

Romet Jürgenson: “Derde eindigen in het algemeen klassement is iets waar je van droomt en ik moet echt denken over wat er net is gebeurd. Toen ik in Weiz zei dat ik het daar wat rustiger aan zou doen en dan zou proberen dit evenement door te zetten, was ik een beetje bang als ik dat zeg en ik lever niet, dan is het een beetje gênant, maar nu kan ik het wel wees echt blij. Er zijn zeker verbeteringen mogelijk, maar de ontwikkeling die Siim en ik gedurende het jaar hebben doorgemaakt is werkelijk verbazingwekkend. Het team van M-Sport Poland is ook echt geweldig. Je gaat aan de slag en je ziet dat alle mekaniekers vastbesloten zijn om alles te doen wat ze kunnen om het jou naar de zin te maken en de auto zo voor te bereiden dat deze altijd sterk is. En iedereen van het FIA Rally Star-team is zo ondersteunend, het is ongelooflijk.”

15. Jose ‘Abito’ Caparo (26, Peru) Bijrijder: ‘Willy’ Guillermo Sierra Ovalle (PER)

Omdat tarmac zijn favoriete ondergrond was, werd er altijd van Caparo verwacht dat hij indruk zou maken. Zijn beslissing om voor slicks te kiezen, terwijl zijn rivalen allemaal voor regenbanden kozen voor het door regen getroffen zaterdagochtendcircuit, zou zijn voortgang vertragen – samen met twee beschadigde banden op zaterdagmiddag – hoewel hij snel was toen de bandenkeuze en de omstandigheden overeenkwamen.

Jose ‘Abito’ Caparo: “Er valt veel te leren en veel te verbeteren, maar deze rally was geweldig. Ik kwam hier om te pushen en om te zien wat we kunnen doen. De eerste dag hebben we niet de beste bandenselectie gemaakt, maar we zorgen voor de auto en maken de etappe af. De tweede dag rijden we veilig en snel en blijven we leren. M-Sport Polen en het hele FIA Rally Star-team steunen ons altijd en ik ben erg dankbaar. De pacenotes waren perfect, maar ik moet er nog steeds meer op leren vertrouwen. We gaan terug naar gravel voor de volgende rally, waarbij we geduldig moeten nadenken en slim moeten zijn.”

16. Abdullah Al-Tawqi (24, Oman) Bijrijder: Ronan Comerford (IRL)

Van vier seconden per kilometer langzamer zijn dan de baanbrekende piloten uit de RC3-categorie naar slechts twee seconden per kilometer afwijken van het tempo vertegenwoordigde een uitstekende transformatie en nog een voorbeeld van hoe hard Al-Tawqi werkt en hoe toegewijd hij is aan zijn verbetering.

Abdullah Al-Tawqi: “Het was een goede rally voor mij. We begonnen vanaf nul, maar we hebben veel ervaring opgedaan en we zijn verbeterd. We hebben het goed gedaan en ik ben blij omdat we op alle etappes vanaf het begin aan het verbeteren waren en vertrouwen in de auto opbouwden. Mijn pacenotes waren erg goed en ik ben blij met wat ik dit weekend heb gedaan. Ik deed het beter dan in Rallye Weiz en de auto werkte goed voor mij. We finishten, het was mijn tweede finish en alles was goed.”

17. Annia Cilloniz (24, Peru) Bijrijder: Esther Gutierrez (ESP)

Cilloniz kwam terug van eerdere teleurstellingen en reed haar eerste FIA Rally Star Training-seizoensevenement uit na een vroege spin op SS1 maar dacht bracht haar niet van de wijs.

Annia Cilloniz: “Het doel van deze rally was om hoe dan ook te finishen, maar proberen het vertrouwen te winnen en nog een beetje meer te pushen. We hebben ons doel bereikt en daar ben ik zo blij om. Ik heb geprobeerd te pushen omdat ik weet waartoe ik in staat ben achter het stuur, maar dit is rally en in de rally moet je eerst een heleboel dingen doen, zoals zeker zijn met de pacenotes. Ik probeer te leren en te verbeteren en ik ben blij dat we hierna gravel hebben, want ik hou van gravel.”

Opfrissing van het FIA Rally Star Training Season-evenementenschema

Het FIA Rally Star-trainingsseizoen bestaat uit zes evenementen, vier op gravel en twee op asfalt:

  • San Marino Rally (gravel), 16-17 juni
  • Rallye Weiz, Oostenrijk (Asfalt), 13-15 juli
  • Rally Nova Gorica, Slovenië (Asfalt), 22-24 september
  • Rally Saarema, Estland (gravel), 6-7 oktober
  • RallyRACC, Spanje (gravel), 20-21 oktober
  • Lausitz Rallye, Duitsland (gravel), 9-11 november

Voorafgaand aan elk evenement zal er een test plaatsvinden, samen met een uitgebreide debriefing na de rally. De FIA Rally Star Training Season-evenementen zijn speciaal gekozen om de piloten uit te rusten met ervaring in een grote verscheidenheid aan omstandigheden en parkoersen.

De zes FIA Rally Star Training Season-deelnemers zullen strijden in identieke, met Pirelli uitgeruste Ford Fiesta Rally3’s van M-Sport Polen.

Alle kosten worden gedekt door de FIA, waarbij de beste vier teams aan het einde van het FIA Rally Star Training Season een volledig gefinancierd seizoen in het FIA Junior WRC Championship in 2024 veiligstellen.

Bron FIA Rally Star