• Opwinding tot het einde bij de laatste stop van het Duitse Rallykampioenschap
  • Alle klassen zijn hevig competitief, toeschouwers kunnen een spannend autosportspektakel verwachten
  • ADAC Rallye Stemweder Berg sluit het seizoen 2023 af met 13 klassementsproeven

Snelle rallyactie en hoge spanning tot aan de laatste meter – fans kunnen dit weekend uitkijken naar een allesbepalende krachtmeting in het Duitse rallykampioenschap. Vier piloten strijden nog om de DRM-titel en zullen tijdens de ADAC Rallye Stemweder Berg (29 t/m 30 september) niets weggeven. In totaal rijden 79 voertuigen op de laatste DRM-ronde rond Lübbecke. Na 142,73 kilometer tegen de tijd worden de kampioenen van 2023 zaterdagmiddag gehuldigd op het marktplein in Lübbecke.

Koninklijke klasse met meerdere troonopvolgers
Christian Riedemann ( cover foto ) staat voor de laatste rally aan de leiding in de DRM-ranglijst. Zijn voorsprong is echter geslonken naar zeven punten, die hij samen met bijrijder Nico Otterbach moet verdedigen in de Hyundai i20N Rally2. De 36-jarige kent echter uitstekend de weg in Stemweder Berg en werd daar vorig jaar tweede. “Als Noord-Duitser vind ik het prettig dat er weinig heuvelachtige stukken zijn en dat de rally vooral uit vlakke stukken bestaat. Er zijn bochten van 90 graden, je moet precies op het punt remmen – dat past allemaal bij mij. “Ik zal er alles aan doen om mijn voorsprong tot aan de finish te behouden of uit te breiden en wil na twee tweede plaatsen in het kampioenschap nu eindelijk mijn eerste titel winnen”, benadrukt Christian Riedemann. Marijan Griebel en Tobias Braun (Škoda Fabia RS Rally2) willen dat voorkomen.

Marijan Griebel en Tobias Braun

Het team is met twee overwinningen op rij opgeklommen naar de tweede plaats en wil de titel pakken. “We willen het op Stemweder Berg op dezelfde manier doen als tijdens de twee voorgaande rally’s. Eindig als eerste, win de Power Stage en behaal 35 punten. Dat zou genoeg zijn voor de titel. Vorig jaar hebben we hier gewonnen, maar we verwachten een zware strijd. De beslissing zal waarschijnlijk pas op het allerlaatste moment worden genomen”, meent de tweevoudig DRM-kampioen.

Philip Geipel en Katrin Becker

De huidige Duitse rallykampioenen Philip Geipel en Katrin Becker in de Škoda Fabia Rally 2 Evo rouwen om de punten die zijn toegekend tijdens de Saarland-Pfalz Rallye op de derde plaats. Philip Geipel: “We lagen duidelijk tweede, maar na een lekke band vielen we kort voor het einde terug naar de vierde plaats. Deze ontbrekende vijf belangrijke punten doen pijn. We moeten er nu het beste van maken.” Julius Tannert en bijrijder Frank Christian zijn met de Škoda Fabia RS Rally2 nog steeds binnen bereik met een achterstand van 16 punten, maar ze moeten hopen dat de concurrentie wegglijdt. “Er zal geen tactiek zijn in de finale, iedereen zal vechten voor de overwinning. Onze kansen om het kampioenschap te winnen zijn klein, maar er kan altijd iets gebeuren. Dat hebben wij aan den lijve ondervonden tijdens onze problemen in Rallye Mittelrhein. Wij willen met succes afscheid nemen van het seizoen”, legt Julius Tannert uit.

Julius Tannert en Frank Christian

Martin Christ en Dennis Rostek willen hun titels verdedigen

Martin Christ en Lina Meter

De kampioensstrijd in het DRM2-klassement ligt weer volledig open na het uitvallen van de leidende Martin Christ in de Corsa Rally4 tijdens de laatste rally in Saarland. Martin staat samen met Lina Meter nog steeds voorop, maar staat op punten gelijk met zijn merkcollega’s Alexander Kattenbach en Ann Felke. De kampioen van 2022 blijft echter koel: “Onze mislukking was absoluut te vermijden, zoiets zal niet nog een keer gebeuren. Ik ben een coole rekenmachine, rij strategisch en resultaatgericht. Wij zullen de concurrentie nauwlettend in de gaten houden en uiteindelijk het kampioenschap winnen. Dat is het enige dat telt”, zegt Martin Christ. Ondanks enkele tegenslagen dit seizoen heeft het team Raffael Sulzinger en Lisa Kiefer (Ford Fiesta Rally4) nog steeds een kans op het kampioenschap. “Het zal heel moeilijk worden om vanaf de derde plaats op te klimmen. We moeten winnen, wat realistisch gezien extreem moeilijk is, vooral tegen Martin. We zijn blij dat we eindelijk de reserveonderdelen hebben ontvangen waar we al twee jaar op wachten. We hebben een aantal technische tekortkomingen verholpen, voelen ons goed en zullen dit optimisme meenemen naar de laatste stop van het seizoen”, belooft Sulzinger.

Dennis Rostek
Raffael Sulzinger en Lisa Kiefer

Dennis Rostek leidt de DRM Trophy in de Škoda Fabia Rally2 Evo met drie punten na een tweede plaats en drie overwinningen op rij. Het gat met de tweede plaats is zo klein omdat de Trophy dit jaar in twee divisies is verdeeld. Deze worden afzonderlijk gescoord, maar de respectievelijke punten tellen mee voor het algemeen klassement. “Het was weer een mooi seizoen met drie successen waarin ik veruit de snelste piloot in de Trophy was. Ik heb geen invloed op de resultaten in de tweede divisie en sta daardoor maar een klein stukje voor. Ik wil genieten van mijn thuisrally op Stemweder Berg en de finale afsluiten met een overwinning en de titel”, belooft de Bückeburger.

Tarek Hamadeh-Spaniol bij de DRM Nationals kort voor de finish
Tarek Hamadeh-Spaniol voert niet alleen het NC4-klassement aan met drie successen en een derde plaats, maar heeft ook 13 punten voorsprong voor de eindzege bij de DRM Nationals. “We moeten onze voorsprong intelligent gebruiken en niet te veel riskeren, maar ook niet in slaap vallen om dingen te veranderen en het kampioenschap te winnen. Een vierde plaats in mijn klasse is genoeg, maar er starten negen auto’s, dus het kan nog erg krap worden”, legt de piloot van een Citroën C2 Challenge uit. Andreas Dahms en Paul Schubert, de reeds gevestigde winnaars van de DRM Classic, volgen op de tweede plaats. Het ervaren duo zal het echter moeilijk krijgen om Hamadeh-Spaniol van de eerste plaats in het algemeen klassement te verdringen. Het Porsche-team staat echter voorop in het NC1-klassement en mikt met zijn groene 911 op klassezege.

Tarek Hamadeh-Spaniol

Finale met 13 klassementsproeven – finish op het marktplein in Lübbecke
Bij de finale rond Lübbecke moeten de 79 teams 13 klassementsproeven afleggen met een totale lengte van 142,73 kilometer. De verschillende secties, waaronder vijf proeven, zijn gevarieerd en erg snel. Nauwkeurige aantekeningen en nauwkeurig rijden zijn de sleutel tot succes op Stemweder Berg. Vrijdag staan ​​er drie klassementsproeven op het programma, beginnend om 17.01 uur in de Borsigstrasse in Lübbecke. Zaterdag starten de tien resterende klassementsproeven om 07.31 uur op dezelfde locatie. De winnaars en nieuwe Duitse rallykampioenen worden rond 17.45 uur verwelkomd op het marktplein in Lübbecke.

Website Rallye Stemweder Berg

31. Maart/01.April 2023ADAC Rallye Erzgebirge
05./06. Mei 2023ADAC ACTRONICS Rallye Sulingen
09./10. Juni 2023Rallye ADAC Mittelrhein
18./19 Augustus 2023ADAC Saarland-Pfalz Rallye
29./30 September 2023ADAC Rallye Stemweder Berg

Info ADAC DRM 2023