Hayden Paddon is de winnaar van het FIA European Rally Championship 2023* ondanks zijn dramatisch einde in de Barum Czech Rally Zlín vanmorgen (zondag).

Paddon lag op de vijfde plaats en reed naar de felbegeerde FIA-titel voor het BRC Racing Team toen hij negen kilometer na de start van de 16,69 km lange Halenkovice-proef stopte na het afbreken van het rechterachterwiel van zijn Hyundai i20 N Rally2.

Hij was te wijd gereden op een snelle linkshandige, raakte een boom en parkeerde zijn Hyundai een paar honderd meter verder.

Maar nu Paddon’s grootste rivaal in het kampioenschap, Mārtiṇš Sesks, niet in staat was om de punten te scoren die hij nodig had om het titelgevecht levend te houden tot de Rally Hungary-finale in oktober, kon de Nieuw-Zeelander Paddon toch vieren dat hij de eerste niet-Europeaan was die samen met zijn co John Kennard de ERC-kroon in de wacht sleepte.

“Het is een vreemde manier om vandaag te titel te winnen met de problemen die we hebben gehad, maar we zijn enorm trots op wat we met het team hebben gedaan”, zei Paddon. “We hebben zes goede rally’s gehad en één slechte. Al met al is het een heel goed seizoen geweest en het is iets voor ons om op voort te bouwen voor de toekomst.

“Ik heb genoten van onze tijd in het ERC dit jaar. Een echte mix van evenementen, veel uitdagingen en de concurrentie hier is enorm. Ik denk dat het een van de beste rallykampioenschappen ter wereld is en hopelijk kunnen we er deel van uitmaken ook in de toekomst.”

Podium at FIA ERC – Fia European Rally Championship 2023 at Zlin, Czech Republic on August 20, 2023. // @World / Red Bull Content Pool // SI202308200371 // Usage for editorial use only //

In de strijd om de overwinning van de Barum Czech Rally Zlín behaalde Jan Kopecký een recordverlengende 11de overwinning in zijn thuisronde van het ERC in zijn Škoda Fabia RS Rally2 , samen met co-piloot Jan Hloušek. De piloten van het Agrotec Škoda Rally Team, behielden een voorsprong van 14,9 seconden en zegevierden voor Miklós Csomós met 14,3 seconden.

Nadat thuisheld Erik Cais – uit de strijd om de overwinning na zijn beschadigde band op de SS6 van zaterdag – op zondagochtend het snelst was gegaan in de eerste twee etappes, was Kopecký het snelst door Halenkovice, SS10, om terug te keren naar Otrokovice voor de middagpauze met een voorsprong van 11,1 sec.

De meervoudig Tsjechisch kampioen had moeite om vertrouwen te krijgen met een auto die “te veel gleed” op SS8 en SS9, maar veranderingen in de afstelling brachten hem weer op het goede spoor voor de middag.

“We zijn bij de finish”, zei Kopecký. “Het was een moeilijke rally en ik ben erg moe, maar ik ben erg blij. Ik was vrij constant tijdens de rally, ik maakte geen grote fouten, hoewel ik wat geluk had. We hielden ons tempo onder controle, als het nodig was, begonnen we wat meer te pushen en het was genoeg. Vanochtend was ik iets te optimistisch met de afstelling van de auto en hij was te stijf. Ik heb wat wijzigingen aangebracht, we hebben Semetin gewonnen en dit was belangrijk. Ik wist dat het gat goed was voor de laatste etappe, maar ik wist dat ik geen enkele fout kon maken.”

De tweede plaats voor Csomós in zijn met Pirelli uitgeruste Škoda Fabia Rally2 Evo was het eerste podium van de Hongaar in de ERC en kwam na een sterke prestatie samen met bijrijder Viktor Bán, die meldde dat hij zijn piloot wat moest afremmen na een kort offroad-moment op SS8.

Adam Březík zakte van de ene op de andere dag naar de zesde plaats na SS8 toen hij een hooibaal raakte in een chicane op 6,5 km van de proef. Hij maakte zijn verlies terug goed bij het eerste Pindula-bezoek, SS9, door van de zesde naar de vierde plaats te klimmen met een indrukwekkende aanval, waarvan de jonge Tsjech toegaf dat hij twee keer “in de greppel met de achterkant van de auto” had gereden.

Na verlies van zijn vijfde plaats op Filip Mareš op SS11, volgde Březík de bevelen van de legendarische teambaas Roman Kresta op om “voluit” te gaan en won SS12 om naar de derde plaats te schieten nadat Simon Wagner tijd verloor na een sortie.

Maar Wagner vocht terug in de Power Stage en versloeg rivaal Březík met 3,9 seconden om de laatste podiumplaats terug te winnen en de rally met 2,9 seconden voorsprong te beëindigen. De Oostenrijker, die ook een Škoda bestuurt, had ruim een halve minuut achterstand op Csomós.

Erik Cais begon de dag met een achterstand als 12de en vocht terug om de zevende plaats in het algemeen klassement te behalen tijdens zijn thuisrally. Uittredend ERC-kampioen Efrén Llarena was de hoogst eindigende Team MRF Tyres-piloot op de achtste plaats, terwijl Mathieu Franceschi en Simone Tempestini de top 10 van Fabia compleet maakten.

Details at FIA ERC – Fia European Rally Championship 2023 at Zlin, Czech Republic on August 18, 2023. // @World / Red Bull Content Pool // SI202308190278 // Usage for editorial use only //

Bij zijn debuut in de Barum Czech Rally Zlín domineerden Timo Schulz (24) en zijn bijrijder Michael Wenzel (47) met hun Opel Corsa Rally4 de Junior ERC. De jonge Saarlander behaalde de beste tijd in maar liefst negen van de 13 extreem veeleisende asfaltproeven en had uiteindelijk een voorsprong van 1m15sec op de Oostenrijkers Fabian Zeiringer/Angelika Letz in een andere Corsa Rally4.

De Barum Czech Rally Zlín blijft op de ERC-kalender staan tot ten minste 2025 nadat de WRC-promotor vanmiddag met de rallyorganisatoren een verlenging van twee jaar heeft afgesproken.

Rally Hongarije organiseert de ERC-seizoensfinale van 6 – 8 oktober. Het tarmac-evenement, dat plaatsvindt in de stad Nyíregyháza in de noordoostelijke regio Zemplén, keert dit jaar terug naar het kampioenschap nadat het al drie keer eerder op de kalender stond.

*Onder voorbehoud van bevestiging van de resultaten door de FIA.

Eindstand:

  1. J Kopecký / J Hloušek CZE Škoda Fabia RS 01u 53m 18.5s
  2. M Csomós / V Bán HUN Škoda Fabia +14.3s
  3. S Wagner / G WinterAUT Škoda Fabia RS +48.2s
  4. A Březík / O Krajča CZE Škoda Fabia +51.1s
  5. F Mareš / R Bucha CZE Škoda Fabia +51.9s
  6. D Stříteský / J Hovorka CZE Škoda Fabia +01m 0.4s

Bron ERC Media