Wordt Seb Ogier terug de verrassende spilfiguur?

Met Rally Finland voor de deur gonst het al meteen van de transfer-geruchten in het Service Park en op social media. Ook grote Rally-Media sturen al luidop “transfers” de wereld in.

HYUNDAI

2023 FIA World Rally Championship Round 8, Rally Estonia 20 – 23 July 2023 Teemu Suninen Photographer: Austral Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH
  • Eerstdaags of toch zeker in de eerste weken zal Hyundai beslissen of het al of niet een 4de officiële Hyundai i20 Hybrid Rally1 inzet in 2024.
  • Thierry Neuville heeft nog een lopend contract voor 2024. Hij gaf al eerder aan om daarna nog hopelijk 2jaar te kunnen doorgaan op dit niveau.
  • Teamleider Cyril Abiteboul is tevreden van zijn “nieuwkomer” Esapekka Lappi en deze lijkt dus ook een bijna certitude voor 2024.
  • Ook Teemu Suninen – recent in de 3de Hyundai Rally1 gedropt – lijkt een goede indruk na te laten en zou volgend jaar al of niet een gedeeltelijk programma rijden.
  • Dani Sordo lijkt dan meer de richting uit te gaan van een functie binnen het team maar niet meer als rijder ….
  • Vandaag kwam dan het bericht uit Duitsland dat Ogier misschien wel voor Hyundai zou kunnen kiezen. Ze willen in Hyundai alvast een volwaardige rijder. De vraag lijkt alleen of Hyundai budgettair nog een Ogier er bij kan hebben. Of zal FX Demaison Seb kunnen overhalen?
2023 FIA World Rally Championship / Round 06 / Rally Italia Sardegna 2023 / 1-4th June 2023 // Worldwide Copyright: Toyota Gazoo Racing WRT

TOYOTA

  • Het zou me zeer verwonderen dat Toyota het grootste talent in jaren ofte Kalle Rovanperä niet zou houden. De geruchten van enkele weken terug in verband met Hyundai waren uit de lucht gegrepen vermoed ik …
  • Evans en Katsuta blijven mijn inziens een beetje hangen. De vraag is alleen wie is rijp genoeg om hen te vervangen!?
  • Moest ik van Toyota zijn, ik zou Sami Pajari volgend seizoen en het jaar erna, laten rijpen in het komende Toyota Gazoo WRC2-team. Sami en Ennio zijn zeker de talenten voor de toekomst. En waarom niet laten rijpen met een ervaren piloot als Mikkelsen die meteen ook de 3 Japanse development drivers wat kan begeleiden ( Dat is een eigen idee ). Dat is misschien ook wel de taak die Sordo kan krijgen bij Hyundai?
  • Aangezien ze bij Toyota wel “houden” van Finnen kan Emil Lindholm ook een optie zijn voor het Rally2-team? Of een tandem Pajari / Joona?

M-SPORT

  • Gaat M-Sport nog verder met Ott Tänak of is de vraag eerder omgekeerd. Want ook het financiële plaatje zal hier een rol spelen met M-Sport dat nu ook de Dakar aanpakt ….
  • Pierre-Louis Loubet nog wat ervaring laten opdoen lijkt me zeker een goede optie.
  • Komt er na het wegvallen van Jourdan Serderidis nog een 3de Puma beschikbaar?

En dan blijven nog een resem steengoede Rally2-rijders in de wachtrij want een 4de constructeur lijkt er nog niet direct aan te komen en zal waarschijnlijk maar debuteren bij de nieuwe reglementering voorzien voor 2025. Dus wat met Mikkelsen, Østberg, Gryazin, Roussel, Fourmaux, Ingram en andere Solbergs. Krijgen die nog een WRC-kans?

En kunnen talenten als Virves, Armstrong, Joona, Pajari, Munster, Pellier, Huttunen, Ciamin, Zaldivar, Creighton en andere Bulacia’s ervaring blijven opdoen in 2024. We hopen het van harte!

Sowieso gaan de volgende weken bol staan van rallynieuws voor 2024. Dus keep on posted on johu.be 👍