Zweed zegeviert bij BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia terwijl Hayden Paddon zijn ERC-voorsprong uitbreidt.

De Zweed Oliver Solberg heeft vandaag (zaterdag) de BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia gewonnen na een spectaculaire, snelle rally in het FIA European Rally Championship.

De 21-jarige bestuurde een zelfgeprepareerde Volkswagen Polo GTI R5 met bijrijder Elliott Edmondson en hield puntenleider Hayden Paddon af van zijn derde ERC-overwinning.

Mārtiṇš Sesks, die de vorige rally’s in Polen en Letland had gewonnen, handhaafde zijn derde plaats, op de voet gevolgd door Nikolay Gryazin. Lauri Joona, die zijn ERC-debuut maakte op het evenement in Karlstad, voltooide de top vijf.

“Ik moet zeggen dat de concurrentie dit weekend en het aanvalsniveau dat nodig was om van Hayden en de andere jongens te winnen ongelooflijk was” zei Solberg, die vrijdagmiddag met een stuurhuisprobleem kampte.

“Dit is absoluut één van de beste overwinningen. Oké, ik heb de Rally van Zweden gewonnen op eigen terrein, maar dit is echt heel erg thuis en slechts een uur van mijn huis. Het is geweldig, ongelooflijk. Ik probeerde elke steen te ontwijken, een geweldig gevoel ook om hier met het hele gezin te rijden. Ook won mijn beste vriend (Isak Reiersen) Junior ERC, dus het is een geweldige, geweldige tijd. Vanavond maken we er een echt feest van.”

Terwijl het Solberg was die uiteindelijk als winnaar uit de bus kwam in Zweden, was het Paddon, aan het stuur van een met Pirelli uitgeruste Hyundai i20 N Rally2, die het tempo bepaalde in de openingsfase van zaterdag. De Nieuw-Zeelander was 2,8 seconden sneller dan Solberg en verkleinde de voorsprong op zijn rivaal van de ene op de andere dag tot 7,4 seconden voordat hij na SS10 binnen 6,9 seconden kwam.

Ondanks het feit dat hij een gebrek aan vertrouwen meldde, vocht Solberg terug met 0,3 seconden op SS11 om de eerste run door de Colins-etappe te beginnen – compleet met de legendarische Colin’s Crest-sprong – met een voorsprong van 7,2 seconden.

Paddon vocht tijdens SS12 tegen onderstuur, waarvan de piloot van het BRC Racing Team zei dat het “zandiger” was dan de vorige proeven, en Solberg ging 3,0 seconden sneller dan zijn rivaal en leidde met 10,2 seconden met alleen de middaglus van vier etappes nog te lopen.

Snelst op SS13 en SS14, Solberg’s 10de beste tijd op de voorlaatste etappe gaf hem een ​​voorsprong van 25,7 seconden op de beslissende Power Stage, die Paddon won en vijf bonuspunten scoorde in zijn poging om ERC-kampioen te worden in 2023. Hij leidt Sesks met 34 punten verschil na ronde vijf van acht, terwijl Mads Østberg derde blijft in de serie met nog eens 28 punten achterstand.

Nadat hij achter Mikko Heikkilä was gezakt in de strijd om de derde plaats op SS9, eindigde de indrukwekkende ERC-terugkeer van Frank Tore Larsen in een enorme crash op 8.9k in de 9,52 km lange Tolita-test. Hoewel Larsen en bijrijder Torstein Eriksen ongedeerd bleven, raakte hun Polo zwaar beschadigd nadat hij over kop rolde.

Nikolay Gryazin lag op koers om derde te worden toen de ongelukkige Heikkilä gedwongen werd te stoppen om een ​​beschadigde linker achterband te vervangen op SS14. Sesks dacht daar anders over en was 3,3 seconden sneller dan zijn mede-Škoda Fabia RS Rally2-piloot.

Filip Mareš was enorm tevreden met zijn 6de plaats in wat zijn beste gravelrally was die hij ooit heeft gereden.

Met een intercoolerwissel na de actie van vrijdag die het stroomprobleem van Østberg oploste, reed de met MRF uitgeruste Noor als achtste naar de finish. Het hoogtepunt van zijn Citroën C3 Rally2 was ongetwijfeld de sprong van 47 meter op Colin’s Crest, een nieuw record en twee meter verder dan Eyvind Brynildsen’s aloude record van 45 meter.

Andrea Mabellini en de Zweedse ERC-nieuwkomer Kalle Gustafsson vervolledigden de top 10 respectievelijk als negende en tiende. Ondanks het feit dat Gustafsson op de Power Stage tegen een barrière reed, eindigde hij 3,3 seconden voor Jon Armstrong in de strijd om de Ford Fiesta Rally2’s.

Algemene classificatie:

  1. O. Solberg / E. Edmondson SWE Volkswagen Polo 1u 29m 36.4s
  2. H. Paddon / J. Kennard NZL Hyundai i20 N +22.5s
  3. M. Sesks / R. Francis LVA Škoda Fabia RS +1m 9.3s
  4. N. Gryazin / K. Aleksandrov ANA Škoda Fabia RS +1m 12.6s
  5. L. Joona / J. Hussi FIN Škoda Fabia RS +1m 32.4s
  6. F. Mareš / R. Bucha CZE Škoda Fabia +2m 48.6s.

Stand rijderskampioenschap:

  1. H. Paddon 142pt
  2. M. Sesks 108pt
  3. M. Østberg 80pt

Bron ERC Media