Na een kennismaking als nulwagen tijdens de TAC rally stond gisteren eindelijk mijn debuut in wedstrijd gepland.

Na de TAC werd er nog heel wat gewijzigd aan de wagen qua afstelling van vering en remmen, dit dankzij het advies van ervaren piloten als Koen Lauwaert, Michael Lynneel en Joeri Peeters. Voor mij werd het vooral wennen aan het luisteren naar nota’s (in Tielt reed ik zonder) en het rijden op koersbanden die veel meer grip bieden dan de semi-slicks die in Tielt onder de wagen lagen. Voor de wedstrijd diende ik last minute nog op zoek te gaan naar een andere co, waarbij Jens Vanoverbeke uiteindelijk de hotseat zou bemannen.

Op naar KP1, waar we tot mijn verbazing een 31ste tijd algemeen draaiden op amper 1,8 seconden van de scratch in de klasse. Meteen een bevestiging dat de wijzigingen aan de afstellingen mij een veel beter gevoel gaven achter het stuur! Ook KP2 werd aan een vlot tempo afgewerkt, met een 35ste tijd op de tabellen. Door de annulatie van KP3 kregen we een normtijd, waardoor we na de eerste ronde als 31ste algemeen terugkeerden naar de service.

De tweede ronde begon goed, met meteen een seconde per kilometer van onze eerste passage op KP Hulste. KP5 en 6 verliepen iets moeilijker: ik maakte op elke kp een klein stuurfoutje zonder erg en bovendien haalden we telkens onze voorligger in, waardoor we op KP5 zeker 10 seconden verloren. Tijdens de tweede service merkten we dat we al opgeklommen waren naar de 28ste plaats en dat we op het podium stonden in de klasse, met bijna anderhalve minuut voorsprong op de vierde en 50 sec achterstand op onze voorligger. We besloten om met dergelijke tijdsverschillen tijdens de derde ronde een strak tempo aan te houden maar om niet verder aan te vallen, om onze podiumplaats proberen veilig te stellen.

Tussen KP7 en KP8 zagen we plots de leider in de klasse aan de kant staan op de verbinding met mechanische pech, waardoor we naar P2 opschoven. Ook KP8 en 9 werden foutloos en vlot afgewerkt, tot op anderhalve kilometer van de finish van KP9 de servo plots wegviel. We konden de proef uitrijden en de wagen terugkrijgen naar service maar daar bleek een bout van de servo-leiding doormidden gebroken. We wilden het risico niet nemen om zonder servo nog verdere schade en/of een sortie te riskeren, dus de opgave was een feit.

Op dat moment stonden we 26ste algemeen, 19de moderne wagen en 2de in klasse 3G. Spijtig en teleurgesteld om te moeten opgeven met een kapot onderdeel dat nog geen euro kost, maar anderzijds blijft er toch een gevoel van fierheid om te zien dat we zonder forceren een topresultaat vast hadden in mijn allereerste wedstrijd, waarbij we enkele ervaren piloten met snellere wagens ruim achter ons laten. Ook de felicitaties van verschillende piloten met onze prestatie deden meer dan deugd! 

Bedankt aan alle sponsors (Dakwerken Jaymi, Serge Termote Luxury Interiors, Petcare4u, Renault Decleir Torhout, Punaise bieren), RSE Competition voor de service en Jens voor de foutloze nota’s!

Op naar de TBR, waar we hopelijk de wagen aan de meet krijgen!  

Mvg

Bjorn Willaert

Foto’s aangeleverd door Bjorn.