De Fransman beheerst wisselende omstandigheden om zijn tweede overwinning in het FIA European Rally Championship te behalen.

Yoann Bonato is tweevoudig winnaar in het FIA European Rally Championship na een sublieme rally en de overwinning op Rally Islas Canarias op zaterdag.

Met co Benjamin Boulloud begon Bonato aan etappe twee met 11,0 seconden voor Europees kampioenschapsleider Hayden Paddon. Hij zegevierde uiteindelijk met 36,9 seconden na een dag die werd gedomineerd door de veranderlijke weersomstandigheden – en een serieus close strijd op het hele veld.

Efrén Llarena en Sara Fernandez

Paddon breidde zijn titelvoordeel met deze tweede plaats uit op titelverdediger Efrén Llarena die als derde eindigde. Jon Armstrong claimde de FIA ERC3-onderscheiding en Bendegúz Hangodi de FIA ERC4-overwinning nadat Roberto Daprà, die lang leider was, opgaf.

Bonato vergrootte zijn relatief kleine nachtelijke marge tot 12,8 seconden door de opener van zaterdag te winnen waarbij hij zijn rivalen versloeg met een verbluffende run door de 27,74 kilometer lange Moya – Valleseco-test, met droge, vochtige en volledig natte secties plus hier en daar mist.

Aan het stuur van een Citroën C3 Rally2 uitgerust met vier medium compound Michelin-banden was Bonato 11,3 seconden sneller dan de volgende snelste piloot én zelfs 19,4 seconden sneller dan Paddon.

Bonato breidde zijn voorsprong verder uit met zijn derde opeenvolgende snelste tijd op SS10 om terug te keren naar de middagpauze in het Estadio Gran Canaria met een voorsprong van 34,3 seconden. Hoewel zijn aantal scratches zou stoppen bij zeven op een totaal van dertien, bestond er nooit twijfel over de overwinning van Bonato.

“We hebben ons best gedaan, maar de auto en banden waren ook perfect en ik ben erg blij”, zei Bonato, die afgelopen oktober zijn eerste ERC-overwinning behaalde in Catalunya. “We reden de hele eerste lus met de medium-compound Michelin-band en voor deze weersomstandigheden was het perfect.”

“Met het weer weet je nooit wat er gaat gebeuren, maar we kozen voor één reserve (harde compound) band vanmorgen omdat we begrepen dat er alleen vochtige delen zouden zijn en niet in alle klassementsproeven. Dit is een prachtige rally en daardoor is het makkelijk om hier snel te zijn. En als het zo is, wil je niet dat de rally stopt, je wilt de komende dagen doorgaan.”

Bonato’s enige duidelijke reden tot bezorgdheid was aan het begin van SS8 toen hij vergat de stage-modus te activeren, wat betekende dat hij aanvankelijk niet op volle snelheid was, hoewel hij de fout snel herstelde en de snelste tijd noteerde.

Paddon’s tweede plaats, waaronder één KP-winst, betekent dat de Nieuw-Zeelander voorop blijf in zijn poging om de Europese titel te pakken in het 70-jarig jubileumseizoen van de ERC.

“Het moeilijkste was de bandenkeuze, nu het weer zo wisselvallig is”, zei Paddon “Als je niet in de jacht op het kampioenschap zit, kun je een risico nemen [met de bandenkeuze], maar we moesten elke mogelijkheid dekken en dat betekende dat het een compromis was.”

“We hebben voor de veilige optie gekozen. We verloren veel tijd in de tweede etappe [van de ochtend], maar om eerlijk te zijn zaten we vandaag toch nooit achter Yoann aan en waren we blij dat we onze positie konden behouden. De auto was perfect en dit is een goed resultaat.”

Llarena (Team MRF Tyres) versloeg nog een aanvallende Jan Solans én Iván Ares voor de laatste podiumplaats.

Simon Wagner begon de tweede etappe als 16de na een vrijdag waarin alle vertrouwen ontbrak. En hoewel hij nog steeds niet tevreden was met zijn prestatie en de set-up van zijn auto, stormde de tweevoudig Oostenrijks kampioen door naar de vijfde plaats in de finale.

Opgezadeld door aanhoudend onderstuur eindigde Andrea Nucita als zesde. Na zijn tijdstraf voor een late check-in op vrijdag eindigde Mathieu Franceschi toch nog op een sterke zevende plaats.

Het FIA European Rally Championship keert terug naar gravel voor de ORLEN 79th Rally Poland van 19 – 21 mei.

Eindstand:

  1. Y Bonato / B Boulloud FRA Citroën C3 1 uur 55 min 5,8 sec
  2. H Paddon / J Kennard NZL Hyundai i20 N +36.9sec
  3. E Llarena / S Fernández ESP Škoda Fabia RS +52,7 sec
  4. I Ares / J Pintor ESP Hyundai i20 N +1min 7.6sec
  5. S Wagner / G Winter AUT Škoda Fabia RS +1min 13.1sec
  6. A Nucita / R Pollet ITA Hyundai i20 N +1min 15.0sec

Stand piloten (na ronde 2 van 8):

  1. H Paddon 58ptn
  2. Y Bonato 47ptn
  3. E Llarena 34 pnt

Bron en foto’s ERC Media