Mareš/Bucha en Štefan/Vichtora aan de leiding na Tsjechische opener

In de vernieuwde FIA ​​European Rally Trophy (ERT) leiden Filip Mareš/Radovan Bucha die afgelopen weekend een populaire thuisoverwinning behaalden in de Kowax Valašská Rally ValMez in Tsjechië.

Mareš, één van de beste rallyrijders van zijn land, zegevierde samen met bijrijder Radovan Bucha in zijn RC2-categorie Škoda Fabia Rally2 Evo.

Zijn prestatie op het tarmac-evenement plaatst hem op gelijke hoogte in het voorlopige klassement – na de eerste van 20 ERT-rondes die gepland staan ​​tussen nu en november – met de Tsjech David Štefan, die in een Peugeot 208 Rally4 naar de RC4-categorie overwinning reed. Hij staat dus gelijk op punten met Mareš. De ERT-puntentelling die nieuw is voor 2023 en die dus over de klassenstructuur heen gaat.

Vanaf het begin was de FIA ​​Rally Commission vastbesloten dat elke piloot de felbegeerde ERT-titel kan winnen, ongeacht in welke categorie auto ze strijden, door middel van een coëfficiëntenscoresysteem. Dit wordt toegepast op alle ERT-evenementen en is gebaseerd op het aantal starters in Rally2-, Rally3-, Rally4-, Rally5- en RGT-auto’s. 

Bij drie starters of minder per categorie is coëfficiënt 1 van toepassing. Voor vier tot zeven starters wordt coëfficiënt 2 gebruikt. Voor acht of meer starters is het coëfficiënt 3.

Omdat er meer dan acht starters waren in RC2 en RC4 in de Kowax Valašská Rally ValMez, werd coëfficiënt 3 toegepast op die twee categorieën, wat betekent dat Mareš niet de gebruikelijke 30 punten scoorde voor een overwinning in overeenstemming met de puntentoekenning van het FIA Regional Rally Championship maar 90 punten voor het als eerste eindigen in de RC2-categorie. Štefan, die mede werd bestuurd door Ondřej Vichtora, ook 90 punten scoorde voor zijn RC4-zege.

“Het gevecht was vanaf de allereerste etappe erg spannend en ik ben zeer tevreden met ons tempo tijdens het weekend”, zei Mareš , nadat hij meervoudig Tsjechisch kampioen en winnaar van het FIA European Rally Championship 2013 Jan Kopecký versloeg.“Het enige moment dat we meer tijd verloren dan onze belangrijkste rivalen was aan het einde van de eerste dag. Ik nam het risico met een full wet bandenkeuze en de laatste twee etappes waren volledig droog. We waren de enige bemanning met dit pakket, maar we zijn er ondanks dit nadeel redelijk goed in geslaagd om vooraan stand te houden.

“Zondag was vrij duidelijk wat betreft de bandenkeuze omdat het constant regende. We zijn erin geslaagd om onze voorsprong op Kopecký in de ochtendlus uit te breiden met twee scratches. Dat was een heel goed begin van de dag voor ons en ons hoofddoel was volledig vervuld. We hebben ook ons ​​officiële partnerschap met Pirelli Czech Republic op de best mogelijke manier gelanceerd en daar ben ik erg blij om. Onze banden deden het dit weekend erg goed.”

In de RC5-categorie pakte de Tsjech Josef Navrátil winst. Hij versloeg de Roemeense en mede-Renault Clio Rally5-piloot Catherine Rǎdulescu. Goed voor 30 punten omdat coëfficiënt 1 werd toegepast omdat er maar twee starters in de klasse waren. 

Een indrukwekkend aantal van 32 teams uit Tsjechië, Polen, Roemenië en Slowakije waren ingeschreven voor ERT-punten op de Kowax Valašská Rally ValMez, waarbij de Junior-categorie zes inschrijvingen trok. 

Adam Březík, een 27-jarige Tsjech, eindigde als eerste in de juniorklasse en als zesde algemeen aan boord van een Škoda Fabia R5, ondanks een beschadigde band in de tweede etappe van de rally die hem cruciale tijd kostte. Jakub Jirovec, 24, begon aan zijn tweede seizoen in een RGT-machine. Hij won die categorie als 12e overall en eindigde ook als tweede in ERT Junior in een Alpine A110 RGT, waarbij de 21-jarige Kryštof Zpěvák de ERT Junior top drie vervolledigde in een Opel Corsa Rally4. 

De gravelrally Rali Terras d’Aboboreira in Portugal organiseert de tweede ronde van de ERT van 28-29 april.

Het algemeen klassement voor de FIA ​​European Rally Trophy na de eerste ronde is te raadplegen op fia.com .

Vind meer informatie over de 41. Kowax Valašská Rally ValMez kan je terecht op de website van het evenement

Info FIA