De lancering van een competitiemodel is altijd een intens moment voor een autoconstructeur, zeker voor een merk dat de harten van liefhebbers heeft veroverd met zijn sportieve resultaten.

Door de jaren heen heeft Alpine tal van mensen geïnspireerd met zijn verleidelijke, lichte en wendbare wagens. Elke auto is het resultaat van een visie, een collectieve verbintenis en de hoogste normen, en ook de A290 Rallye werd ontworpen met dat DNA in het achterhoofd.

“De A290 Rallye, het eerste zuiver elektrische model van Renault Group voor klantenwedstrijden, belichaamt onze vastberadenheid om passie en innovatie te verenigen in een tijd waarin de autosport ingrijpende veranderingen ondergaat. Dit project stelde ons voor een ambitieuze uitdaging: rijplezier combineren met respect voor het milieu. De A290 Rallye beleeft eind dit jaar zijn racedebuut, wanneer we de 70e verjaardag van de oprichting van Alpine door Jean Rédélé vieren. Deze lancering wordt bovendien nog intenser dan gewoonlijk omdat we een innovatieve weg inslaan door samen met de auto een toegankelijke, uiterst performante elektrische rallyformule te lanceren, die resoluut naar de toekomst kijkt. Dit alles was nooit mogelijk geweest zonder de nauwe samenwerking tussen de ingenieurs van Alpine Cars en Alpine Racing, en niet te vergeten onze technische partners. Dat bewijst ook meer dan ooit ons streven om competitie en technologie toegankelijk te maken voor een steeds breder publiek. De Alpine A290 Rallye is meer dan alleen een rallyauto: hij vormt een manifest voor een levendige, veeleisende en opwindende autosport.” Axel Plasse, Directeur Hypertech Alpine

Met het oog op deze uitdagingen heeft Alpine een gedurfde keuze gemaakt met de Alpine A290 Rallye, een sensationeel aanbod voor een nieuwe generatie rallywagens: zuiver elektrisch, toegankelijk en resoluut gericht op competitie.

Hij is ontwikkeld op basis van de A290 en heeft een tweeledige ambitie. Enerzijds sluit hij zich aan bij Alpines race-erfgoed, van de A106 en de A110 Rallye GT+ tot de onvergetelijke Berlinette. En anderzijds biedt hij een praktisch antwoord op de uitdagingen van vandaag: uitstoot verminderen, kosten beheersen, een breed speelveld, enz.

De A290 Rallye is ontworpen voor bestuurders die zich willen (blijven) inzetten in de rallysport en verenigt dynamiek met sensaties en veiligheid. Zo opent hij een onuitgegeven tijdperk in de geschiedenis van de klantencompetities, waarin elektrische technologie niet langer een rem vormt, maar juist een hefboom is voor prestaties en ervaring.

Met dit model hernieuwt Alpine zijn vastberadenheid om de autosport duurzamer en toegankelijker te maken en steeds beter af te stemmen op de ontwikkelingen in de echte wereld. Door toegewijde ondersteuning te bieden en gebruiksgemak te garanderen, bewijst Alpine dat elektrisch racen opwindend, veeleisend en leerzaam kan zijn.

De A290 Rallye is meer dan alleen een technologisch uitstalraam en luidt een nieuw tijdperk in voor de competitie.

Alpine Racing voerde verscheidene wijzigingen door, te beginnen met de uitslag van de wieltreinen en de specifieke ophanging met ALP Racing Suspension-schokdempers om in raceomstandigheden een perfecte beheersing van de auto te garanderen. Deze schokdempers maken het ook mogelijk om de rijhoogte aan te passen aan alle terreintypes. Daarnaast werd de A290 Rallye uitgerust met speciale fuseepenhouders om het camber te kunnen regelen, terwijl de wieluitlijning net als bij het seriemodel kan worden bijgeregeld.Ook de veren en stabilisatorstangen zijn specifiek, met een grotere stijfheid om een optimale ondersteuning van het koetswerk te garanderen in de extreme omstandigheden van de rallysport.Net als bij de beste rallywagens wordt de remkracht vooraan verzekerd door monobloc-remklauwen met zes zuigers en ruim bemeten remschijven met een diameter van 350 mm. Achteraan beschikt de auto over remklauwen met enkele zuiger op schijven van 280 mm, alsook over een ABS-sturing die speciaal is afgesteld door Alpine Racing. De integratie van de hydraulische handrem stond eveneens centraal in de ontwikkeling om een ‘speels’ rijgedrag mogelijk te maken.De motor levert 220 pk en 300 Nm koppel, die naar de voorwielen worden overgebracht met behulp van een zelfsperrend differentieel van ZF om een toonaangevend prestatieniveau en onberispelijke tractie te garanderen.

Tegelijkertijd werden de versnellingsbak en elektronische sturing herzien, terwijl de regeneratie bewust is vastgesteld om een optimale werking van de zelfsper te garanderen. Aan een lader van 100 kW kunnen de batterijen in minder dan 28 minuten worden opgeladen van 20 tot 80 procent, minder dan de tijd van een service tussen twee wedstrijden.Met afmetingen die thuishoren in de Rally2-categorie is de A290 Rallye geschoeid met specifieke witte EVO Corse-velgen in de maat 8” x 18” en banden ontwikkeld door Michelin. Michelins expertise in deze categorie was van onschatbare waarde bij de keuze van Pilot Sport A-banden als de ideale rubbers.

De hydraulische handrem, het zelfsperrende differentieel en het ABS-systeem (met mapping ontwikkeld door Alpine Racing) zorgen voor een authentiek gevoel.Voor rallygebruik optimaliseren twee rijmodi de prestaties van de auto: Save (ideaal voor verbindingen) en Sport (afgesteld op specials).

“De sensaties aan het stuur zijn ongelooflijk. Zijn grootste kracht ligt duidelijk in zijn uitzonderlijke chassis, zeer vergevingsgezind en ongelooflijk goed uitgebalanceerd. Dat betekent dat je hard kunt aanvallen zonder schrik te krijgen, en het rijplezier is onmiddellijk van de partij. De wielen hebben de maat Rally2, waardoor ze toegang hebben tot het erg performante bandengamma voor deze categorie. Met zijn softwarematig geoptimaliseerde ABS laat hij zich in alle omstandigheden gemakkelijk besturen en blijft hij steeds toegankelijk. De hydraulische handrem maakt het ook gemakkelijk om te draaien in haarspeldbochten of om bepaalde remfases te beheersen. Dat voegt nog een element van rijplezier en vertrouwen toe. Kortom, de A290 Rallye is een krachtige, veilige en leuke auto die enorm veel sensaties biedt.” Matteo Chatillon, vice-wereldkampioen WRC3 2024 en Renault-piloot.

Info en foto’s Alpine Media Belux