Poolse piloot verzekert zich van Europese titel met winst van Jon Armstrong in de Rally van Kroatië.

Miko Marczyk heeft het FIA Europees Rallykampioenschap* 2025 gewonnen nadat hij in Kroatië als winnaar uit de bus kwam in een spannende driestrijd om de titel.

De 29-jarige Marczyk, die in het bezit was van een Michelin-motor en medebestuurder was van landgenoot Szymon Gospodarczyk, versloeg Jon Armstrong, winnaar van de Croatia Rally, in de strijd om de hoofdprijs van het ERC, nadat Andrea Mabellini – de enige andere titelkandidaat voor het evenement in Zagreb – zaterdag in de vierde etappe ten val kwam. Marczyk eindigde de seizoensfinale van het asfaltseizoen over tien etappes als derde, achter winnaar Armstrong en Mads Østberg, die zijn 300e rallystart maakte.

Marczyk wordt de eerste Poolse ERC-kampioen sinds Kajetan Kajetanowicz in 2017 de derde van zijn drie opeenvolgende titels veroverde. Hij voegt zich ook bij landgenoten Krzysztof Hołowczyc en Sobiesław Zasada in de strijd om het oudste internationale rallykampioenschap ter wereld.

“Ik ben blij, ik weet niet wat ik moet zeggen, want het brengt veel emoties met zich mee. Het is belangrijk om te vertrouwen op het proces. Het is waarschijnlijk de grootste droom in mijn sportleven en toen ik 15 was, begon ik met indoor karten en toen besloot ik om rally te gaan rijden. Er zijn drie Poolse jongens die Europees kampioen zijn en om met hen in een groep te zitten is echt heel bijzonder. Ik kan iedereen bedanken die ons door de jaren heen heeft gesteund”, zei Marczyk, die gedurende het seizoen een ongelooflijke consistentie aan de dag legde en vijf van de acht rondes op het podium eindigde. Dit jaar eindigde hij niet slechter dan als zevende.

Het veiligstellen van de titel was verre van eenvoudig voor Marczyk, die aanvankelijk moeite had om zijn ritme te vinden tijdens de lastige asfaltproeven op droge zaterdag, ondanks de start als eerste op de weg. Door een overshoot op SS3 zakte de Škoda Fabia RS Rally2-coureur naar de zevende plaats, achter zijn twee titelrivalen Armstrong en Mabellini.

De titelstrijd keerde zich echter terug naar Marczyk op SS4 toen Mabellini de controle over zijn Škoda met Pirelli-banden verloor en een steen raakte, waardoor er motorolie lekte. Zijn rally- en kampioenschapskansen werden daarmee meteen verkeken. Dat hielp Marczyk om aan het einde van de etappe naar de zesde plaats te klimmen, zij het 1 minuut en 22,1 seconden achter leider Armstrong.

Stortregens zorgden zondag voor een extra uitdaging voor de teams en de omstandigheden werden verraderlijk. De gladde wegen leken Marczyk echter te achtervolgen, die etappezeges behaalde op SS7 en SS9 en zo naar de derde plaats schoot in het klassement, terwijl zijn rivalen in de problemen kwamen. Een slimme rit door de Power Stage, die de rally afsloot, verzekerde hem van een derde plaats en de titel.

De rally werd gedomineerd door Armstrong, die net zijn eerste ERC-rallyoverwinning had behaald tijdens de JDS Machinery Rali Ceredigion in Wales vorige maand.

Armstrong, die als vijfde startte op de weg, versterkte zijn vage titelkansen door de tijdregistratie tot en met zaterdag te laten schitteren. De coureur van het M-Sport-Ford World Rally Team won vijf van de zes stages en pakte daarmee een voorsprong van 27,3 seconden op WRC2-rondewinnaar Robert Virves.

@World / Red Bull Content Pool // SI202510050693 // Usage for editorial use only //

Virves, die op Hankook-banden reed, dreigde kortstondig de leiding te veroveren toen de Est Armstrongs voorsprong na SS4 terugbracht tot 12,7 seconden nadat Armstrong een lekke band had gekregen. Armstrong reageerde door zijn voorsprong te herstellen en uit te breiden in zijn met Pirelli uitgeruste Ford Fiesta Rally2.

Het natte weer van zondag kon Armstrongs opmars niet stoppen. De Ier reed de laatste vier etappes foutloos en won de Power Stage, waarmee hij een indrukwekkende zege behaalde met 45,7 seconden achterstand op Østberg. Armstrong eindigde als tweede in de titelrace, zes punten achter Marczyk.

Jon ARMSTRONG during the FIA European Rally Championship in Zagreb, Croatia on 05, October 2025 // @World / Red Bull Content Pool // SI202510050515 // Usage for editorial use only //

Østberg ging de laatste dag in als derde, nadat hij tot en met zaterdag een gevecht met de indrukwekkende Zweed Mille Johansson had gewonnen. Johansson viel uit vanaf de vierde plaats nadat hij was verrast door de natte SS7 waarmee de etappe van zondag begon. In dezelfde etappe klom Østberg naar de tweede plaats in het algemeen klassement, terwijl Virves worstelde met de grip.

Østberg, die dit jaar werd bijgestaan ​​door een vierde andere navigator in Lorcan Moore, gebruikte zijn ervaring om zijn Citroën C3 Rally2 naar de tweede plaats te loodsen, vóór de nieuwe kampioen Marczyk (+1 min. 46,1 sec.).

FIA Rally Star-coureur Romet Jürgenson eindigde als vierde (+2 min. 47,3 sec.) na te zijn hersteld van een lekke band in SS6, waardoor hij zaterdag naar de achtste plaats was gezakt. De M-Sport Ford-coureur trok de aandacht met zijn tempo en reed zaterdag aanvankelijk zelfs naar de derde plaats na zijn overwinning in SS4.

Virves, die het evenement gebruikte om zich voor te bereiden op de Central European Rally van het WRC, verloor meer dan twee minuten door een spin op SS8, maar wist toch als vijfde te finishen, voor topcoureur Lauri Joona van MRF Tires.

Erik Cais, die flitsen van snelheid liet zien maar vertraging opliep door bandenschade en een spin in SS9, eindigde als zevende, voor Norbert Maior. De top 10 werd gecompleteerd door Norbert Herczig, die ook bandenschade opliep, en Simone Tempestini. András Hadik won de Master ERC, terwijl Jakub Matulka en Simon Wagner uitvielen na respectievelijk ongelukken in SS3 en SS4.

Taylor Gill behaalde de ERC3-overwinning voor Tymek Abramowski, die de ERC3-titel veiligstelde, vóór Hubert Kowalczyk. Calle Carlberg won de ERC4-klasse en voegde daarmee de ERC4-titel toe aan de Junior ERC-titel die hij eerder dit seizoen won. Ioan Lloyd eindigde als tweede.

Team MRF Tires won het FIA Europees Rallykampioenschap voor Teams, vóór het M-Sport Ford World Rally Team. Pirelli veroverde zijn eerste FIA ​​Europees Rallykampioenschap voor Bandenleveranciers en versloeg daarmee Michelin.

@World / Red Bull Content Pool // SI202510050697 // Usage for editorial use only //

*Onder voorbehoud van FIA-bevestiging

Classificatie – ERC Kroatië Rally:

  1. J Armstrong / S Byrne IRL Ford Fiesta Rally2 1 uur 50 meter 57,4 seconden
  2. M Østberg / L Moore NOR Citroën C3 Rally2 +45,7s
  3. M Marczyk / S Gospodarczyk POL Škoda Fabia RS Rally2 +1m 46,1s
  4. R Jürgenson / O Siim EST Ford Fiesta Rally2 +2m 47,3s
  5. R Virves / J Viilo EST Škoda Fabia RS Rally2 +3m 25,7s
  6. L Joona / K Temonen FIN Škoda Fabia RS Rally2 +3m 58,6s

Foto’s en info Media Red Bull CPRed Bull Media House GmbH