• Strategische aanpassingen
  • Een wereldwijd bereik ( maar zonder USA )
  • Een sterker sportief ritme ( wijziging Japan – Italië )
  • 14-ronden tellende WRC-schema 2026 ( met Kroatië, zonder de CER, bestemming Italië? )
  • Aangepaste regels voor overgangsjaar 2026

De FIA en de WRC-Promoter hebben vandaag de kalender voor het FIA World Rally Championship (WRC) van 2026 onthuld. De kalender telt 14 races op vier continenten, waarmee de serie klassieke uitdagingen blijft combineren met een wereldwijd bereik.

Het seizoen begint van 22 tot en met 25 januari in de Rallye Monte Carlo, waar teams de ijzige Franse Alpenwegen trotseren in een van de meest iconische omgevingen van de rallysport. Een spectaculaire stratenproef in het centrum van Monte Carlo op zaterdagavond voegt extra drama en glamour toe aan een toch al veeleisend weekend. Het is de start van een kalender die sneeuw-, grind- en asfaltevenementen combineert – inclusief terugkerende races op de Canarische Eilanden en Paraguay na de introductie in 2025 – voordat de climax plaatsvindt in de woestijn van Saoedi-Arabië van 11 tot en met 14 november.

De eerste helft van het jaar biedt met name een welkome mix aan ondergronden. Asfaltrally’s in Kroatië, de Canarische Eilanden en Japan vormen een aanvulling op de sneeuwrally’s in Zweden en de gravelrally’s in Kenia en Portugal. Zo is er vanaf het begin van het seizoen al sprake van afwisseling.

2024 FIA World Rally Championship Round 09, Rally Finland, 1-4 August 2024 Ott Tanak, Martin Jarveoja, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid, Action during Shakedown of WRC Rally Finland 2024 Photographer: Vincent Thuillier Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH

Cruciaal is dat de beslissing om de Rally Japan te verplaatsen naar mei een zinvol sportief voordeel oplevert. Door een onderbreking van wat anders een lange reeks gravelrally’s zou zijn, helpt de maatregel de impact van het vegen van wegen voor de leiders in het begin van het kampioenschap te beperken – en onderstreept daarmee de toewijding van het WRC aan eerlijkere en competitievere omstandigheden.

“Dit is een kalender die met een doel is samengesteld”, aldus Jona Siebel, Managing Director van WRC Promoter. “Hij is divers, loopt soepel en weerspiegelt de feedback die we hebben ontvangen van teams, piloten en belanghebbenden. We hebben goed nagedacht over hoe de volgorde van evenementen de sportieve strijd kan beïnvloeden.”

FIA-president Mohammed Ben Sulayem zei: “De WRC-kalender voor 2026 is een krachtige weerspiegeling van de wereldwijde kracht en aantrekkingskracht van het kampioenschap. Hij combineert het erfgoed van iconische rally’s met de terugkeer van nieuwere evenementen in regio’s waar de deelname aan en interesse in rallysport blijft groeien.”

De volledige kalender van het FIA World Rally Championship voor 2026 staat hieronder:

  • Rallye Monte-Carlo, 22 – 25 January
  • Rally Sweden, 12 – 15 February
  • Safari Rally Kenya, 12 – 15 March
  • Croatia Rally, 9 – 12 April
  • Rally Islas Canarias, 23 – 26 April
  • Vodafone Rally de Portugal, 7 – 10 May
  • Rally Japan, 28 – 31 May
  • EKO Acropolis Rally, 25 – 28 June
  • Rally Estonia, 16 – 19 July
  • Secto Rally Finland, 30 July – 2 August
  • Rally del Paraguay, 27 – 30 August
  • Rally Chile Bio Bío, 10 – 13 September
  • Rally Italia, 1 – 4 October
  • Rally Saudi Arabia, 11 – 14 November

De Rally1-categorie van het WRC maakt na 2026 plaats voor een stijlvolle volgende generatie, nadat de FIA twee extra homologatiejokers heeft bevestigd voor het laatste jaar van de huidige technische cyclus 2026 dus.

De stap, die vandaag werd bevestigd door de FIA World Motor Sport Council, geeft fabrikanten extra ruimte om hun auto’s te ontwikkelen en tegelijkertijd de kosten onder controle te houden tijdens het vijfde en laatste seizoen van Rally1. Homologatiejokers stellen teams in staat om specifieke technische updates aan hun auto’s door te voeren buiten de normale ontwikkelingsbeperkingen.

Vanaf 2027 zal de topklasse van het WRC werken volgens compleet nieuwe technische reglementen die zijn ontworpen om verschillende aandrijflijntechnologieën te faciliteren. De eerste focus zal liggen op deelnemers die gebruikmaken van duurzame verbrandingsmotoren, waarbij het kader in een later stadium de mogelijkheid biedt voor een mogelijke diversificatie naar hybride of volledig elektrische technologieën, afhankelijk van toekomstige ontwikkelingen. Teams krijgen dus in 2026 twee extra homologatiejokers bovenop hun standaardtoewijzing voor chassisontwikkeling – een welkome boost nu ze het maximale uit hun Rally1-auto’s willen halen.

Info FIA / WRC / WRC Promoter

Het World Rally Championship (WRC) is de premium rallyklasse van de FIA. Het toont high-performance auto’s en ’s werelds beste piloten die strijden in spectaculaire omgevingen, variërend van de ijzige winter in Zweden tot de hitte en rotsachtige circuits in Kenia. Deelnemers strijden om de piloten- en constructeurstitel in 14 rally’s. Meer informatie is te vinden op www.wrc.com.

De content is gratis voor redactioneel gebruik.
Voor meer foto’s van deze activatie kunt u contact opnemen met media@wrc.com
De officiële website van World Rallying: wrc.com