- De Opel Mokka GSE Rally beleeft een veelgeprezen wereldpremière tijdens de ELE Rally
- Alex Español wint tweede ronde van ADAC Opel Electric Rally Cup “powered by GSE”
- De Nederlander Fabian Kamermans en de Duitser Christian Lemke rijden zich op het podium
Met zijn tweede seizoensoverwinning heeft de Spanjaard Alex Español in de ELE Rally in Nederland zijn leiding in het algemeen klassement in de ADAC Opel Electric Rally Cup “powered by GSE” verstevigd. Na een spannende strijd zat de Iberiër naast zijn co-driver Borja Odriozola in barre omstandigheden met regen en gladde wegen en versloeg hij het Nederlandse team Fabian Kamermans/Stefan Müller met 13,6 seconden. De Duitser Christian Lemke en zijn co Pascal Raabe, die de geblesseerde Jan-Eric Bemmann verving, werden derde. “Dat was een zware klus”, merkte Español op. “Ik stond de hele tijd onder grote druk. De rally was echt zwaar en ik kijk enorm uit naar mijn tweede seizoen. Ik wou dat het zo doorging. Maar ik weet dat de andere snelle jongens ook iets te doen zullen hebben.”
De geheime ster van de ELE Rally was echter anders: de gloednieuwe Opel Mokka GSE Rally vierde feest in Eindhoven voor een groot publiek, waaronder meer dan 50 gasten van Opel België en Opel Nederland, een bekende BN’er.






Opel-Motorsportlegende Volker Strycek bestuurde de 280 pk sterke auto en met een indrukwekkend koppel van 345 Newtonmeter verteerde de Electro-Opel uit Rüsselsheim de Duitse testritten en gaf zo een voorproefje van het seizoen 2026. De Opel Mokka werd naar het nieuwe eRally5 reglement van de FIA ontwikkeld en voor wereldwijd gebruik gehomologeerd. Ook Rebecca Reinermann, Vice President Marketing van Opel Automobile GmbH, was bij de ELE Rally aanwezig zijn als piloot in de Mokka GSE Rally van de nieuwe elektrische aandrijflijn uit Rüsselsheim.
Ook in het Cup-veld van de Opel Corsa Rally Electric ging het er spannend aan toe. Met twee WP-tijden stond Alex Español vrijdag bovenaan het klassement en gaf pas op bij de finish laat op zaterdagavond, hoewel vooral Christian Lemke de leider af en toe kon bedreigen. Na de elfde klassementsproef lagen de twee leiders slechts twee tienden van een seconde uit elkaar. Maar één etappe later verloor Lemke ongeveer een halve minuut op de snelste tijd, maar in de laatste twee etappes viel hij opnieuw aan en duwde gastrijder Timo van der Marel van het podium. “Het was erg leuk”, zei de Noord-Duitser opgewekt. “Ondanks de lastige externe omstandigheden was het een geweldige rally, zij het geen gemakkelijke. De auto reed fantastisch, we konden het tempo van de koplopers gedurende twee dagen bijhouden en zijn over het algemeen zeer tevreden.”
Van der Marel vocht een zwaar duel uit met Fabian Kamermans om de titel van beste nationale piloot tijdens de algehele rally. “Ik moet toegeven dat ik een beetje teleurgesteld ben dat ik het podium bij de laatste test kwijtraakte”, aldus de Timo. “Verder had ik hier geen druk. Misschien ligt de focus anders als het om punten en het kampioenschap gaat. En we hebben enorm veel plezier gehad. Veel dank aan Opel Motorsport en Opel Nederland, die onze bekroning mogelijk hebben gemaakt.”
Kamermans – die net als Español, van der Marel, Lemke en de als vijfde geplaatste Belg Tom Heindrichs minstens één besttijd neerzette – verheugt zich over de beste Cup-prestatie uit zijn carrière. “Het is een geweldig gevoel om mee te strijden vooraan. Natuurlijk had ik graag gewonnen, maar Sito was ongelooflijk snel. De strijd om de top 6 lag nog voor hem, met de tijd en de vijf bonuspunten in de powerstage hebben we de 3de plaats in de Cup behaald en zijn erg blij. Het had bijna niet beter gekund.”








Op de zesde plaats eindigden Kilian Nierenz en Milena Raithel, die beiden bij de start in Sulingen op het podium stonden. Pech voor de vicekampioenen van het vorige Cupseizoen, de Fransen Anthony en Adrien Rott. Zij moesten hun Corsa Rally Electric na een sterke start in WP3 aan de kant zetten met een probleem met het vermogen.
Aan het stuur van hun Corsa Electric wisten Thyrsa Eertmans en Justine Demeestere gestaag hun tijden te verbeteren, om uiteindelijk als tiende te finishen. Een goed voorteken voor het vervolg van het programma van het jonge Belgische duo.
Van een rallywagen met verbrandingsmotor overstappen naar een elektrisch exemplaar is een lastige oefening. Zeker als er tussen de twee wedstrijden slechts enkele dagen liggen. Dat was echter de uitdaging die Thyrsa Eertmans en Justine Demeestere afgelopen week met succes zijn aangegaan.
Amper was de Sezoensrally in Bocholt afgelopen of de vertegenwoordigsters van het RACB National Team trokken richting Eindhoven, om het op te nemen tegen de andere rijders in de ELE Rally, de tweede manche van de ADAC Opel Electric Rally Cup.“Gelukkig konden we eerst even halt houden op de RACB -piste in Bernister”, legt Thyrsa uit. “Daar kon ik gedurende anderhalf uur opnieuw wennen aan de Corsa Electric en kreeg ik ook heel wat nuttige tips van Tom Rensonnet. Ronde na ronde kon ik efficiënter rijden en tegen het einde van de test waren mijn tijden soms beter dan de zijne.”
Op vrijdag kon het Belgische duo dan in Nederland aan de slag, aanvankelijk op droge wegen. “De eerste paar proeven gaven ons vertrouwen”, analyseert co-rijdster Justine. “Daar mogen we blij om zijn, want op het parcours van de ELE Rally liggen soms wel wat zanderige stroken.
Na op vrijdag pas om middernacht te zijn aangekomen, moest het duo op zaterdag om 9 uur opnieuw aan de slag, voor drie lussen. “De eerste proeven op zaterdag waren nog droog, maar dan trok een grote regenzone over het parcours”, legt Thyrsa uit. “De zanderige wegen werden bijna zo glad als ijzel. Maar net zoals daags voordien heb ik geprobeerd om de tips van Tom Rensonnet te volgen. De positie van mijn handen op het stuur, agressiever remmen en meer accelereren in bochten hebben me toegelaten progressie te boeken.”
“In vergelijking met mijn eerste rally met de Corsa e-rally is mijn rijstijl nu wat verfijnder. Aan het eind van de rally zijn we er in geslaagd om het verschil met de besten te herleiden naar een seconde per kilometer. Door die progressie zijn we er in geslaagd om onze Opel in RNT-kleuren in de top 10 te hijsen. Ik denk dat we uit deze rally in Nederland belangrijke lessen kunnen trekken, en we zo met nog meer vertrouwen richting de volgende manches kunnen trekken.”
En nog meer goed Belgisch nieuws was de prestatie van Tom Heindrichs en Jonas Schmitz. Zij eindigden op een mooie vijfde plaats in de ELE Rally.
“Dit was een heel bijzondere gebeurtenis voor Opel”, aldus Jörg Schrott, hoofd motorsport bij Opel. “Onze nieuwe Mokka GSE Rallye heeft veel aandacht getrokken tijdens de ELE Rally. De auto heeft optisch, akoestisch en qua prestaties een sterke indruk achtergelaten en geeft een goed beeld van wat fans vanaf 2026 mogen verwachten van Opel in Europa. De strijd om de leiding in de Cup-race was opnieuw enorm spannend. Vijf teams hebben minstens één WP-besttijd neergezet, wat wijst op het hoge niveau van de concurrentie in het veld. Opel heeft hiermee een sterk statement gemaakt voor de elektrische rally’s hier in Nederland.”
De derde rally van de ADAC Opel Electric Rally Cup „powered by GSE” wordt verreden op 14/15 Juni tijdens de Rallye Vosges Grand-Est. Het servicepark is opgeslagen in St.-Dié-des-Vosges tijdens de eerste Franse uitwedstrijd van het seizoen.


Puntenklassement ADAC Opel Electric Rally Cup “powered by GSe” na 2 van de 7 races:
- Español 64 punten.
- Lemke 53
- Kamermans 48
- Nierenz 46
- Heindrichs 41
- Wittenbeck 25.
- Jungnickel 20.
- M. Neulinger 18
- Steitz, 18
- Eertmans 13
- Raftery 10
- Rott 7pt


Info ADAC Opel Electric Rally Cup „powered by GSe” | Foto’s Andy Cappelle