Het einde van de cyclus van de huidige generatie Rally1-auto’s komt dichterbij, maar er zijn nog maar weinig details bekend over de volgende generatie (bekend als WRC27). Uit de beperkte informatie die we vinden/weten, kunnen we opmaken dat de WRC27-auto’s een combinatie zijn van de Rally2-verbrandingsmotor en de belangrijkste componenten, met de verbeterde Rally1-veiligheidskooi, onder een carrosserie die vergelijkbaar is met die van elke op grote schaal geproduceerde auto. En uitgerust met een achterspoiler en frontsplitter met een formaat dat tussen de huidige Rally1 en Rally2 aerodynamische onderdelen in zit.

Dit is tot nu toe de samenvatting van de officieel bevestigde informatie over de volgende generatie toprallyauto’s.

24 april 2025 – Technisch directeur Xavier Mestelan Pinon van de FIA ​​bevestigde tegenover DirtFish: “We hebben het gemeenschappelijke carrosserieframe afgerond, want zoals iedereen weet, zal het voor iedereen hetzelfde carrosserieframe zijn. Momenteel zijn we bezig met het finaliseren van alle ontwerpen, inclusief de veiligheidsaspecten en de dynamische test met betrekking tot de zijdelingse impact. En we zullen alle laatste details eind augustus kunnen leveren. De teams hebben de details al; als ze de voor- en achterkant van de auto volledig willen ontwerpen, kunnen ze dat doen.” De heer Mestelan kondigde ook een nieuwe rallypiramide aan, vanwege het verdwijnen van Rally1.

11 december 2024 – De World Motor Sport Council heeft de technische voorschriften van WRC27 goedgekeurd. Deze gaan in vanaf het seizoen 2027 en kennen een geplande regelgevingscyclus van tien jaar. De belangrijkste regels zijn:

  • Flexibiliteit: het veiligheidskooiconcept van de huidige generatie Rally1-auto’s is verfijnd tot een gemeenschappelijk ontwerp dat de complexiteit en kosten verlaagt, waardoor carrosserieën van vrijwel elke op schaal geproduceerde auto in de veiligheidskooi kunnen worden gemonteerd. Dit betekent dat hatchbacks in theorie kunnen concurreren met sedans, SUV’s en andere auto’s.
  • Kostenbeheersing: de kosten van de auto’s uit 2027 worden gemaximeerd op € 345.000. Deze kostenbesparingen worden bereikt via specificaties voor componentkosten in plaats van via financiële regelgeving. Ook worden er besparingen doorgevoerd in het technische ontwerp van bepaalde onderdelen, waardoor ze duurzamer worden tijdens een rally. Daarnaast worden de operationele kosten voor teams verlaagd door het beperken van personeel, het verlagen van logistieke transportkosten, het vergroten van het gebruik van lokale faciliteiten en het verbeteren van de dataconnectiviteit ter ondersteuning van offsite engineering.
  • Alternatieven voor de aandrijflijn: er zal een ingebouwde vrijheid zijn tussen duurzaam aangedreven verbrandingsmotoren, hybride aandrijflijnen of volledig elektrische oplossingen. Het eerste doel is dat deelnemers in 2027 gebruikmaken van ICE-voertuigen op duurzame brandstof. In een later stadium kan worden gediversifieerd door middel van hybride systemen of volledig elektrische technologieën.
  • Mogelijkheid tot cross-over tussen het FIA Wereldkampioenschap Rally en het FIA Wereldkampioenschap Rallycross.
  • Open voor fabrikanten en teams

Een dergelijk kostenplafond betekent dat de WRC27-auto’s Rally2-gebaseerde auto’s zullen zijn, met potentiële verbeteringen op het gebied van aerodynamica en andere onderdelen.

Hankook werd bevestigd als exclusieve bandenleverancier voor de Rally1/WRC2- en WRC3-auto’s voor de periode 2025-2027, inclusief het eerste jaar van de WRC27-auto’s.