Coverfoto ERC – Red Bull CP

Dit weekend verhuist de FIA ​​European Rally Championship-competitie naar Hongarije, waar het land zich voorbereidt op de eerste van drie gravelraces op rij van 9 tot en met 11 mei.

Zes jaar na een van de meest memorabele titelbeslissers in de geschiedenis van de ERC, vormt de Rally Hongarije de tweede ronde van het uit acht evenementen bestaande seizoen van 2025 en de eerste van het huidige seizoen die over gravel rijdt.

Terwijl de Rally van Hongarije, toen Chris Ingram in 2019 Europees kampioen werd op de laatste etappe, nog volledig op asfalt werd verreden, betekende de verhuizing van de Rally van Hongarije naar de stad Veszprém voor 2024 de overstap van asfalt naar gravel. Ook vond er een wisseling van de wacht plaats, waarbij Simone Tempestini een opvallende eerste ERC-overwinning behaalde.

Een jaar na zijn doorbraaksucces is Tempestini misschien wel vastbesloten om twee keer achter elkaar te winnen, maar de 30-jarige Roemeen is zich volledig bewust van de zware uitdaging die hem te wachten staat.

“Er zijn stukken die open en breed zijn, waardoor je goed kunt zien wat er voor je ligt”, aldus de piloot van Team MRF Tires. Maar tegelijkertijd moet je echt oppassen voor hobbels en stenen en de echt hoge snelheid. Dan kom je in andere etappes die compleet anders zijn, met een zachte ondergrond en veel verrassingen.

Tempestini krijgt in de op Rally2 ERC1-categorie tegenstand van 28 piloten, waaronder vijf andere ERC-evenementwinnaars en verschillende lokale talenten. Onder hen is Miklós Csomós, die in 2024 derde werd.

Roope Korhonen, winnaar van de FIA ​​WRC3-titel in 2023 en regerend Fins kampioen die zich bij Csómos en Tempestini voegt in het team van Team MRF Tires, staat bovenaan het deelnemersveld met een Toyota GR Yaris Rally2, gevolgd door Andrea Mabellini (Škoda Fabia RS Rally2) met Pirelli-uitrusting.

Ook voormalig WRC-evenementwinnaar Mads Østberg, wiens Citroën C3 Rally2 op Michelin-banden rijdt, tweevoudig Pools kampioen Miko Marczyk, Dominik Stříteský, de winnaar van het Tsjechische kampioenschap in 2024, en het opkomende Zweedse talent Isak Reiersen staan ​​op de volle deelnemerslijst, evenals Jon Armstrong van het M-Sport Ford World Rally Team en het Poolse talent Jakub Matulka.

Jos Verstappen zet zijn eerste ERC-campagne voort nadat hij vorige maand als beste Master ERC-piloot finishte in de 42e Rally Sierra Morena – Córdoba Patrimonio de la Humanidad, waarmee hij de leiding in het klassement nam.

Norbert Maior en Max McRae maken voor het eerst de overstap van Junior ERC naar Rally2-niveau. Beide piloten wonnen respectievelijk in 2023 en 2024 een categorie in de Rally Hongarije.

Naast de ERC1-deelnemers doen er maar liefst 13 piloten mee in de op Rally3 gebaseerde ERC3-divisie, waarvan er 23 uitkomen in ERC4, dat is bedoeld voor Rally4- en Rally5-auto’s. Van het ERC4-contingent komen er 21 in aanmerking voor het door Hankook uitgeruste FIA ​​Junior ERC Championship, terwijl negen coureurs strijden om de verschillende prijzen in de ERC Fiesta Rally3 Trophy. Voorbeschouwingen op de ERC-ondersteuningskampioenschappen verschijnen binnenkort op FIAERC.com.

Simone TEMPESTINI during the FIA European Rally Championship in Cordoba, Spain on April 05,2025 // @World / Red Bull Content Pool // SI202504050449 // Usage for editorial use only //

VI Rallyroute Hongarije in het kort

Met zware – en op sommige plaatsen ruige – gravelproeven rond de stad Veszprém, ten oosten van de Hongaarse hoofdstad Boedapest, waaronder enkele etappes binnen een militair oefencomplex, hebben de organisatoren een grotendeels ongewijzigde route voorbereid vergeleken met 2024.

De kwalificatiefase van Hajmáskér begint op vrijdag 9 mei om 14:16 uur lokale tijd, gevolgd door de superspeciale wedstrijd in Királyszentistván om 18:05 uur.

Op zaterdag 10 mei volgen twee bezoeken aan de etappes Hegyesd, Kislőtér en Várpalota aan weerszijden van de dienst in de Veszprém Aréna.

De tweede etappe op zondag 11 mei bestaat uit drie herhaalde etappes: Iszka, Tés en Nagylőtér. De 15,54 kilometer lange Nagylőtér-test vormt de Power Stage wanneer deze om 17:05 uur wordt herhaald, terwijl Kislőtér met 25,70 kilometer de langste etappe is van de VI Rally Hongarije.

“De Rally van Hongarije is enorm zwaar”, aldus ERC-etappewinnaar en podiumfinisher Jon Armstrong. “Je kunt het alleen maar omschrijven als een mini-safari. Oké, je hebt geen fesh-fesh, maar er zijn veel glooiingen in de vorm van hellingen en dalen. Er is veel gesteente, dus het is zwaar voor de banden. De basis ligt in het militaire gebied van Hongarije en de wegen zijn behoorlijk gehavend. De vering wordt tot het uiterste getest.”

Ook Maxim Decock en Tom Buyse terug van de partij!

We zijn ook benieuwd wat onze Maxim Decock kan tonen op gravel in zijn Corsa Rally4 in de ERC4 klasse en als ERC4-Junior.

VI Rally Hongarije 2025: de belangrijkste cijfers

  • Proeven: 13
  • Kp-afstand: 193,06 kilometer
  • Totale afstand: 828,32 kilometer

Participant performs during FIA European Rally Championship 2024 Stop 01 in Veszprém, Hungary on April 12, 2024. // @World / Red Bull Content Pool // SI202505050680 // Usage for editorial use only //

Google Maps

Overzichtskaarten

Pirelli Analyse

Om de 13 KP van 193 getimede kilometers aan te kunnen, voorziet Pirelli haar piloten van de drie versies uit haar Scorpion gravelgamma: de K4A hard, de K6A soft, de beste band voor deze rally, en de K8B supersoft. De regels staan ​​toe dat elke ploeg in totaal maximaal 16 banden mag gebruiken, inclusief de banden voor de kwalificatie.

De Rally van Hongarije is tevens de tweede ronde van het seizoen voor de ERC Fiesta Rally3 Trophy, waarvoor Pirelli de enige bandenleverancier is. Aan het Magyar-evenement doen maar liefst 9 auto’s mee in deze klasse, met de Scorpion 175/70-15 K4 hard en de K6 soft.

De deelnemerslijst ERC:

Rally Guide

Hoe kijken? Rally.tv

Fans van over de hele wereld kunnen de opwinding en het drama van de ERC ervaren tijdens elke proef op het Rally.tv-platform. Bovendien wordt de ERC uitgezonden in een aantal landen over de hele wereld en worden fans geadviseerd om de lokale lijsten te raadplegen voor meer informatie.

De officiële website

De timing:

De rally is te volgen via updates op de Facebookpagina JoHu

Categorieën in het ERC

Het ERC bestaat uit drie hoofdcategorieën: ERC (voor Rally2-auto’s), ERC3 (voor Rally3-auto’s) en ERC4 (voor Rally4- en Rally5-auto’s). Daarnaast is de Junior ERC bedoeld voor piloten die op 1 januari 2023 27 jaar of jonger zijn en in Rally4- of Rally5-auto’s rijden met Hankook-banden.

Het FIA Master ERC Championship is bestemd voor piloten die op 1 januari van het jaar van deelname 50 jaar of ouder zijn. Potentiële deelnemers moeten bovendien bij de FIA ​​geregistreerd staan ​​voor de ERC en mogen niet op de lijst van FIA Priority Drivers voorkomen.

Info en foto’s ERC Media / Red Bull Content Pool / Rally Hungary

Een video van uw rally!

We Shoot (Y)Our Passion

On The Track & Onboard

Contact: jo@johu.be | johumedia.be