De Oost-Kantonner en de West-Vlaming hebben een afspraak met de geschiedenis!
Update zondag 24/11/2024 – 00:20 BT
Ott Tänak crashte zonet op KP16 op een kleine km van de finish in de eerste zondag-KP. Daarmee zijn Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe mathematisch zeker van de wereldtitel 2024!
Hyundai moet nu wel nog vol aan de bak als ze ook de contructeurstitel willen behalen ….
Update na de wedstrijd hieronder ….
Neuville viert historische WRC-titel terwijl
Toyota de titel voor de fabrikanten in Japan verovert
Na jaren van net-niet en talloze 2de plaatsen kan Thierry Neuville eindelijk genieten van de glorie van zijn eerste FIA World Rally Championship-titel tijdens FORUM8 Rally Japan, waar Toyota GAZOO Racing de constructeurskroon bezegelde na een aangrijpende laatste dag vol drama.
Het kampioenschap van Neuville en bijrijder Martijn Wydaghe werd zondag vroeg op dramatische wijze veiliggesteld toen teamgenoot Ott Tänak – de enige piloot die hem kon uitdagen – zijn Hyundai i20 N Rally1 HYBRID uit de rallyleiding crashte tijdens de openingsetappe van de dag. Met een voorsprong van 25 punten op weg naar de seizoensfinale was de titel van Neuville gegarandeerd met nog vier etappes te rijden.
“Ik voel me geweldig om eerlijk te zijn, we hebben hier zo lang voor gewerkt”, zei Neuville, die het kampioenschap leidde sinds zijn overwinning in de eerste ronde in de Rallye Monte-Carlo.
“Ik heb er geen woorden voor, maar ik wil iedereen bedanken die er deel van uitmaakte, die voor ons en het hele team heeft gevochten. We waren vaak heel dichtbij; we geven altijd alles, maar dit jaar zijn we ervoor beloond.”
Het late drama sloot een rollercoaster-week af voor de Belg, die terugkeerde van de 15e plaats na een defecte turbocompressor op vrijdag en uiteindelijk als zesde eindigde in het algemeen klassement. Zijn historische overwinning is niet alleen een primeur voor hem en Wydaeghe, maar ook voor hun thuisland België en het Hyundai Motorsport-team na tien jaar in het WRC.
Terwijl Neuville genoot van zijn langverwachte overwinning, gaf de crash van Tänak een wrede wending aan de aspiraties van Hyundai als constructeur. Het Koreaanse merk had de overhand op weg naar de slotdag, maar de slinger zwaaide terug naar Toyota na een spannende confrontatie op de Wolf Power Stage. Sébastien Ogier, Elfyn Evans en Takamoto Katsuta leverden koppelingsprestaties op de momenten dat het er het meest toe deed, waardoor het merk Toyota zijn achtste WRC-constructeurstitel kon pakken met een flinterdunne marge van drie punten – de dichtstbijzijnde sinds Lancia in 1983 met twee punten voorsprong de kroon veroverde.
Evans genoot van een dubbel feest, erfde de overwinning na de opgave van Tänak en werd de zesde verschillende rallywinnaar in een zeer competitief seizoen. De triomf van de Welshman verzekerde hem ook van de tweede plaats in het rijderskampioenschap – een bitterzoete mijlpaal die hij nu ook al voor de vierde keer heeft bereikt.
“Op een gegeven moment zag het er niet zo goed uit, maar we zijn erg blij met het resultaat en voor het team”, zei hij. “Ik wil ook mijn teamgenoten bedanken, zij hebben het geweldig gedaan. Het spijt ons dat we het kampioenschap voor de coureurs niet hebben kunnen waarmaken, maar we zullen het volgend jaar opnieuw proberen.
Ogier rondde een Toyota af met 1-2 en eindigde 1 minuut en 27,3 seconden achter zijn teamgenoot. De rally van de achtvoudig kampioen werd vrijdag ontsierd door een kostbare wielwissel, waardoor hij uit de strijd om de overwinning viel, maar zijn herstelvermogen zorgde ervoor dat Toyota cruciale punten kreeg in hun titelgevecht.
Adrien Fourmaux sloot een doorbraakseizoen af door het podium te voltooien in zijn M-Sport Ford Puma Rally HYBRID. De consistente vorm van de Fransman heeft hem in 2024 vijf podiumplaatsen en een vijfde plaats in het rijderskampioenschap opgeleverd – zijn beste seizoen tot nu toe.
Fourmaux bereikte de finish slechts 7,1 seconde voor Toyota’s Katsuta, die het thuispubliek in verrukking bracht door als vierde te eindigen, terwijl Grégoire Munster de top vijf completeerde in een andere M-Sport-inzending.
In WRC2 stormde Nikolay Gryazin naar een dominante categorieoverwinning en een indrukwekkende zevende plaats in het algemeen klassement, maar dat was niet genoeg om Sami Pajari het kampioenschap te ontzeggen. De tweede plaats van de Fin in Japan stelde zowel de WRC2- als de WRC2 Challenger-titel veilig, waarmee een opmerkelijk jaar werd afgesloten voor de rijzende ster en bijrijder Enni Mälkönen.
Het FIA World Rally Championship staat klaar om in 2025 voor meer opwinding te zorgen met een uitgebreide kalender met geheel nieuwe evenementen in Saoedi-Arabië, Paraguay en Spanje. De actie begint opnieuw tijdens de Rallye Monte-Carlo, die plaatsvindt van 23 tot en met 26 januari 2025.
Rally Classification:
1. E Evans / S Martin GBR Toyota GR Yaris 3h 23m 41.0s
2. S Ogier / V Landais FRA Toyota GR Yaris +1m 27.3
3. A Fourmaux / A Coria FRA Ford Puma +1m 55.5s
4. T Katsuta / A Johnston JPN Toyota GR Yaris 2m 2.6s
5. G Munster / L Louka LUX Ford Puma +3m 11.5s
6. T Neuville / M Wydaeghe BEL Hyundai i20 N +6m 54.1s
Drivers’ Championship Standings (After Round 13 of 13):
1. T Neuville 242pts
2. E Evans 210pts
3. O Tänak 200pts
Manufacturers’ Championship Standings (After Round 13 of 13):
1. Toyota GAZOO Racing WRT 561pts
2. Hyundai Shell Mobis WRT 558pts
3. M-Sport Ford WRT 295pts
WRC2
1. Sami Pajari FIN 126pt
2. Oliver Solberg SWE 123pt
3. Nikolay Gryazin BG 116pt
WRC2 Challenger
1. Sami Pajari FIN 136pt
2. Nikolay Gryazin BG 130pt
3. Kajetan Kajetanowicz POL 94pt
Info en foto’s WRC Media / Hyundai Motorsport en Sami Pajari Media